HF:HF1025l Sonicko-akordické metody v ele - Informace o předmětu
HF1025l Sonicko-akordické metody v elektroakustické kompozici
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Petr Pařízek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H…..z Sonicko-akordické metody v elektroakustické kompozici.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zdůraznit společné znaky přístupu akordického a sonického, prakticky aplikovat souvislosti mezi zvukovými barvami a tónovými soustavami, upozornit na akordické systémy inspirované sonickými metodami, a v závěru propojit metody z obou oblastí k vytvoření sonicko-akordické kompozice. Problematika alternativních ladění je zde probírána primárně z hlediska srovnávání akordického a sonického přístupu ke kompozici, nikoli z hlediska obecných kompozičních možností.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
v praxi využít společných znaků z akordické a ze sonické oblasti,
použít tónový materiál k utvoření materiálu témbrálního nebo naopak,
stručně popsat možnosti sonicko-akordických tónových systémů,
komplementárně střídat sonický a akordický přístup při vlastní kompozici. - Osnova
- Praktické využití vytemperování intervalu.
- Frekvenční analýza melodických a harmonických postupů.
- Stručný přehled dvojrozměrných systémů ladění.
- Hledání akordických postupů typických pro zvolené ladění.
- Diatonické a chromatické kroky v nestandardních harmonických systémech.
- Proměna barvy zvuku na množinu tónů a naopak.
- Volba tónového terénu s ohledem na filtr a naopak.
- Konstrukce stupnic na základě barvy zvuku.
- Aplikace rázů při volbě zvukových barev nebo druhu ladění.
- Aplikace frekvenčního posunu k rozšíření intervalových a témbrálních možností.
- Výukové metody
- Přednáška. Hromadná výuka.Klasifikovaný zápočet.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet. Hodnocení je uděleno za splnění některého z uvedených požadavků dle vlastního výběru:
tvorba krátké kompozice v rozsahu přibližně 3 minut) a vysvětlení použitých postupů,
napsání seminární práce v rozsahu min. 5 stran na zadané téma,
za ústní nebo písemné přezkoušení znalostí, získaných za oba semestry. - Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/HF1025l