HF:HF0124l Teorie interpretace II - Informace o předmětu
HF0124l Teorie interpretace II
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 11:50–13:25 113
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování zimního semestru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Zpěv (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie interpretace II LS je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě druhé poloviny 18. století, v období klasicismu. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých hudebních tvarů a formových struktur. Objasnit problematiku všeobecně platných stavebních a formových principů v hudbě, jako i definovat jednotlivé složky a elementy v hudební struktuře. Obzvláště důležitou snahou je přiblížit vybrané hudební tvary a druhy využívající sonátový princip.
- Výstupy z učení
- - identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě klasicismu
- charakterizovat základní formotvorné principy a kompoziční normy hudební formy
- definovat písňový, variační a sonátový princip
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v tonálně-funkční harmonii v klasicizmu - Osnova
- 1. Rondový princip a rondová forma
- druhy a typy ronda – nižší a vyšší rondové typy
- Písňovost versus rondovost
- Historická koncepce rondové formy, vývoj rondové formy
- Rondo a scherzo jako samostatné instrumentální druhy
- 2. Vývoj hudebních druhů typu sonáty
- Klasická sonáta, sonátový princip v 19. st., s přesahem do 20. století
- Písňovost versus sonátovost v hudbě 19. stol.
- Problemtika tematizmu v 19.stol.
- 3. Sonátový cyklus
- Problematika cykličnosti, komparace suitový-sonátový cyklus
- Vývoj sonátového cyklu – historický koncept od 17. – 20. stol.
- Symfonie a symfonická báseň v 19. stol. – vývoj symfonizmu
- 4. Suitový cyklus
- Suitový cyklus a jeho vývojové etapy
- Barokní suitový cyklus
- Divertimento, serenáda, kasace v 18.stol.
- Suita v 19. a 20 stol.
- 5. Koncertantní princip v hudbě 18. a 19. stol.
- Historický pohled – zrod koncertantního principu – benátská polychorie
- Duchovní koncert a jeho vliv
- Concerto grosso; recitativ a árie v barokní opeře a jejich vliv na koncertantní princip
- Koncept koncertu v 18. a 19. století
- 6. Vokálně-instrumentální druhy
- Velký duchovní koncert
- Kantáta, oratorium, pašie, mešní cyklus
- Využití sonátového cyklu v dílech 19. století
- 7. Hierarchizace hudebních celků
- Expozice – evoluce
- Monotematismus – polytematismus
- Hlavní hudba – typologie; vedlejší hudba – specifikace (introdukce, kóda, epizoda)
- 8. Kombinované a volné formy v hudbě 19. stol.
- Vliv Beethovenova dědictví na hudební myšlení v 19. stol.
- Od Beethovena k Lisztovi
- Polyfonie versus homofonie v 19. stol.
- Programovost v hudbě 19. stol.
- 9. Instrumentální hudba v 19. stol.
- Hudební druhy a formy klavírní
- Vývoj instrumentální literatury pro klavír od baroka přes
- klasicismus k romantickým strukturám
- Schumann a jeho poetika, Chopin a Liszt – virtuozita a transcendence
- Miniatura versus monument v klavírní hudbě
- Literatura
- Hrčková, N., Hudobné dějiny V., IKAR Bratislava, 2010
- Kohoutek, C., Hudební styly z hlediska skladatele, Panton Praha, 1976
- Hrušovský, I., Úvod do štúdia teorie harmónie, SPN Bratislava, 1984
- Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, Žilinská universita EDIS, 2006
- Rosen, CH., Klasicizmus, Hudobné centrum, Bratislava 2005
- Šišková, I., Klasicizmus, Dejiny hudby IV, IKAR Bratislava, 2011
- Nazajkinskij: Logika hudobnej kompozície. Bratislava:1988
- Janeček, K.: Tektonika, , Praha: l968
- Výukové metody
- Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. cvičení Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- 70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce 1 písemná seminární práce, ústní zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/HF0124l