HF0124l Performing Theory II

Faculty of Music
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (lecturer)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 11:50–13:25 113
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování zimního semestru.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu Teorie interpretace II LS je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě druhé poloviny 18. století, v období klasicismu. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých hudebních tvarů a formových struktur. Objasnit problematiku všeobecně platných stavebních a formových principů v hudbě, jako i definovat jednotlivé složky a elementy v hudební struktuře. Obzvláště důležitou snahou je přiblížit vybrané hudební tvary a druhy využívající sonátový princip.
Learning outcomes (in Czech)
- identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě klasicismu
- charakterizovat základní formotvorné principy a kompoziční normy hudební formy
- definovat písňový, variační a sonátový princip
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v tonálně-funkční harmonii v klasicizmu
Syllabus (in Czech)
  • 1. Rondový princip a rondová forma
  • druhy a typy ronda – nižší a vyšší rondové typy
  • Písňovost versus rondovost
  • Historická koncepce rondové formy, vývoj rondové formy
  • Rondo a scherzo jako samostatné instrumentální druhy
  • 2. Vývoj hudebních druhů typu sonáty
  • Klasická sonáta, sonátový princip v 19. st., s přesahem do 20. století
  • Písňovost versus sonátovost v hudbě 19. stol.
  • Problemtika tematizmu v 19.stol.
  • 3. Sonátový cyklus
  • Problematika cykličnosti, komparace suitový-sonátový cyklus
  • Vývoj sonátového cyklu – historický koncept od 17. – 20. stol.
  • Symfonie a symfonická báseň v 19. stol. – vývoj symfonizmu
  • 4. Suitový cyklus
  • Suitový cyklus a jeho vývojové etapy
  • Barokní suitový cyklus
  • Divertimento, serenáda, kasace v 18.stol.
  • Suita v 19. a 20 stol.
  • 5. Koncertantní princip v hudbě 18. a 19. stol.
  • Historický pohled – zrod koncertantního principu – benátská polychorie
  • Duchovní koncert a jeho vliv
  • Concerto grosso; recitativ a árie v barokní opeře a jejich vliv na koncertantní princip
  • Koncept koncertu v 18. a 19. století
  • 6. Vokálně-instrumentální druhy
  • Velký duchovní koncert
  • Kantáta, oratorium, pašie, mešní cyklus
  • Využití sonátového cyklu v dílech 19. století
  • 7. Hierarchizace hudebních celků
  • Expozice – evoluce
  • Monotematismus – polytematismus
  • Hlavní hudba – typologie; vedlejší hudba – specifikace (introdukce, kóda, epizoda)
  • 8. Kombinované a volné formy v hudbě 19. stol.
  • Vliv Beethovenova dědictví na hudební myšlení v 19. stol.
  • Od Beethovena k Lisztovi
  • Polyfonie versus homofonie v 19. stol.
  • Programovost v hudbě 19. stol.
  • 9. Instrumentální hudba v 19. stol.
  • Hudební druhy a formy klavírní
  • Vývoj instrumentální literatury pro klavír od baroka přes
  • klasicismus k romantickým strukturám
  • Schumann a jeho poetika, Chopin a Liszt – virtuozita a transcendence
  • Miniatura versus monument v klavírní hudbě
Literature
  • Hrčková, N., Hudobné dějiny V., IKAR Bratislava, 2010
  • Kohoutek, C., Hudební styly z hlediska skladatele, Panton Praha, 1976
  • Hrušovský, I., Úvod do štúdia teorie harmónie, SPN Bratislava, 1984
  • Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, Žilinská universita EDIS, 2006
  • Rosen, CH., Klasicizmus, Hudobné centrum, Bratislava 2005
  • Šišková, I., Klasicizmus, Dejiny hudby IV, IKAR Bratislava, 2011
  • Nazajkinskij: Logika hudobnej kompozície. Bratislava:1988
  • Janeček, K.: Tektonika, , Praha: l968
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. cvičení Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce 1 písemná seminární práce, ústní zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2024/HF0124l