H70150l Hudební pedagogika KP1

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
5/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Pavlína Klokočníková Smutná (přednášející), prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (zástupce)
Garance
Pavlína Klokočníková Smutná
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
So 2. 3. So 13:15–14:45 114, So 13. 4. So 13:15–14:45 114, So 11. 5. So 13:15–14:45 114, So 8. 6. So 13:15–14:45 114
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubení systematického přístupu studenta ke svému oboru, orientace v jednotlivých elementech pedagogického procesu a jejich vztazích. Znalost historie a vývoje pedagogiky.
Osnova
  • Definice oboru hudební pedagogika.
  • Prostředí hudební výchovy (rodina, ZŠ, ZUŠ, pěvecké soubory, orchestry, hudební tábory, interpretační kurzy).
  • Osobnost učitele (pedagogické nadání, psychologické předpoklady, vztah učitel – žák).
  • Osobnost žáka (Martienssen – tři základní interpretační typy, individuální přístup na základě typologie osobnosti).
  • Typy inteligence ve výuce klavírní hry (emoční, racionální, duchovní).
  • Hudební schopnosti, jejich klasifikace a vývoj.
  • Metoda, metodika, didaktika (zásady), logické postupy (analýza, syntéza, indukce, dedukce, genetický, dogmatický a porovnávací postup).
  • Zásada názornosti.
  • Učivo, volba repertoáru.
  • Prostředky hudební výchovy (kázeň-disciplína, kontrola-sebekontrola, hodnocení, poslech hudby).
  • Styly výchovy (autoritativní, liberální, demokratický).
  • Řeč, rétorika, komunikace se žákem.
  • Stavba hodiny (schémata a typy lekcí).
  • Systém hodnocení, klasifikace, kritika.
  • Příprava na veřejné vystoupení a soutěže.
  • Kladné a záporné faktory, ovlivňující rozvoj klavírních dovedností.
  • Diskuse o moderních vědeckých dokumentech o principech výuky a rozvíjení kreativní hudební osobnosti.
  • Lehké mozkové dysfunkce a jejich léčení prostřednictvím klavírní výuky.
  • Výuka handicapovaných žáků.
Literatura
  • Dušek, B.: Hudební pedagogika. Praha 1985
  • Holas, M. - Kloub, P.: Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha 1997.
  • Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.