HF:H60156Al Interpretace nové hudby III - Informace o předmětu
H60156Al Interpretace nové hudby III
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 11:50–13:25 113
- Předpoklady
- EVER( H60156Az Interpretace nové hudby III )
Úspěšné absolvování předmětu H60156Az Interpretace nové hudby III. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, B-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšířit znalosti a dovednosti, získané v předmětu H60156Az Interpretace nové hudby III, a procvičit je při praktickém nastudování náročnějších sólových skladeb pro bicí nástroje, využívajících jejich většího množství a rozmanitosti.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• poučeně interpretovat sólové skladby pro bicí nástroje, náročnější z hlediska technické obtížnosti a množství a rozmanitosti použitých nástrojů,
• detailně diferencovat zvukové odstíny využíváním nejrůznějších druhů paliček,
• vytvořit jednodušší zcela speciální hudební nástroj, vyžadovaný partiturou skladby, nebo zvolený na základě vlastního originálního názoru na interpretaci kompozice. - Osnova
- Vlastní instrumentační podíl na výsledném zvuku skladeb pro bicí nástroje (použití různých paliček a zejména různých nástrojových variant).
- Hledání a tvorba netradičních - i vlastnoručně vyrobených - hudebních nástrojů a znějících objektů.
- Instrumentační rozbory kratších úseků i rozsáhlejších částí z partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb.
- Možnost individuálně si na nástrojích výše zmíněné aspekty vyzkoušet při studiu skladeb, nepříliš náročných z hlediska počtu a druhů použitých bicích nástrojů, ale s vyšší technickou náročností, než v zimním semestru - jako např. N. J. Živković: Generally spoken it is nothing but rhytm (Musica Europea Sippersfeld); I. Xenakis: Rebonds b (Salabert Paris) - nebo kompozic, jejichž instrumentář vyžaduje větší počet rozličných bicích nástrojů - např. I. Láng: Percussion Music (Editio Musica Budapest); H. U. Lehman: Stroking (Musikverlage Hans Gerig Köln); P. Norgaard: Towards Completion (Edition Wilhelm Hansen AS Copenhagen); P. Norgaard: Waves (Edition Wilhelm Hansen AS Copenhagen); E. Kopetzki: Canned Heat (Notenbuch.de); I. Xenakis: Psappha (Salabert Paris).
- Literatura
- doporučená literatura
- EMMERT, František. Poznámky k instrumentaci I, II. JAMU, Brno, 1997, 2000.
- SLABÝ, Zdeněk a Petr SLABÝ. Svět jiné hudby. Volvox Globator, Praha, 2002.
- DIXON, Steve. Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. Leonardo (The MIT Press). ISBN 9780262527521.
- BLADES, James. Percussion Instruments and their History. London, Faber and Faber, 1975.
- BECK, John. Encyclopedia of Percussion. Garland Publishing N. Y., 1995.
- KOTEK, Miroslav. Bicí nástroje. Panton Praha, 1983.
- FORRÓ, Daniel. Domácí nahrávací studio. Grada, Praha, 1996.
- MORGAN, Robert. Anthology of twentieth century music. New York: W. W. Norton & Company, 1992. ISBN 978-0393952841.
- neurčeno
- Dle výběru skladeb k nácviku, poskytující informace o autorech a skladbách do programových listů. info
- Výukové metody
- Cvičení. Individuální výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za nastudování alespoň jedné přednesové skladby.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60156Al