HF:H60154A Interpretace nové hudby II - Informace o předmětu
H60154A Interpretace nové hudby II
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 11:50–13:25 S19
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60154C Interpretace nové hudby II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, B-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti, získané v předmětu H60154C Interpretace nové hudby II, pomocí teoretického výkladu i praktického nácviku.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• realizovat i netradiční způsoby notového zápisu,
• rozeznívat bicí nástroje neobvyklým způsobem,
• volit optimální nástroje a paličky pro realizaci partitury,
• vysvětlit základní principy mikrointervalového ladění,
• využívat při vystoupení i studiové práci na základní úrovni hudební elektroniku,
• zapojit do koncertní prezentace jednoduché multimediální prostředky. - Osnova
- Méně obvyklé způsoby notového zápisu.
- Netradiční způsoby rozeznění bicích nástrojů.
- Vlastní instrumentační podíl na výsledném zvuku skladeb pro bicí nástroje (použití různých paliček a zejména různých nástrojových variant).
- Hledání a tvorba netradičních - i vlastnoručně vyrobených - hudebních nástrojů a znějících objektů.
- Základní seznámení s problematikou mikrointervalového ladění.
- Využití hudební elektroniky (přednatočených vrstev, amplifikace, procesování zvuku).
- Zapojení multimediálních prostředků (mluveného slova, stylizovaného pohybu, tance, masek, kostýmů, speciálního osvětlení atd.).
- Instrumentační rozbory kratších úseků i rozsáhlejších částí z partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb.
- Možnost individuálně si na nástrojích výše zmíněné aspekty vyzkoušet.
- Literatura
- doporučená literatura
- LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: AMU, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
- GOTTSCHALK, Jennie. Experimental Music Since 1970. Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2016. ISBN 1628922478.
- BECK, John. Encyclopedia of Percussion. Garland Publishing N. Y., 1995.
- KOTEK, Miroslav. Bicí nástroje. Panton Praha, 1983.
- DORÁŽKA, Petr. Hudba na pomezí. Panton, Praha, 1991.
- SLABÝ, Zdeněk a Petr SLABÝ. Svět jiné hudby. Volvox Globator, Praha, 2002.
- FORRÓ, Daniel. Alternativní tónové systémy - hudba 21. století? Opus musicum 5/95, Brno, 1995.
- DIXON, Steve. Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. Leonardo (The MIT Press). ISBN 9780262527521
- HONS, Miloš. Hudební forma, struktura a tvar v názorech teoretiků a skladatelů minulého století. In: Živá hudba 2004, roč. XIV., Praha: Togga, 2005, s. 89 – 98.
- neurčeno
- SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. století. Brno: JAMU, 2005. ISBN 80-86928-06-3.
- ROSS, Alex. Zbývá jen hluk: naslouchání dvacátému století. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou účast a plnění průběžně ukládaných praktických úkolů.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60154A