HF:H60034l Dějiny hudby III (20 st) - Informace o předmětu
H60034l Dějiny hudby III (20 st)
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. 3 z 5. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 14:20–16:45 205
- Předpoklady
- Základní přehled o vývoji dějin evropské hudby.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seznámení se s vývojem artificiální hudby primárně evropského kontinentu ve 20. století, pochopení zákonitostí vývoje hudebních směrů v jejich stylových kontextech a s ohledem na vývoj kompozičních technik.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
-definovat podstatu stylového vývoje evropské artificiální hudby 20. století,
-vymezit tyto vývojové směry v hudbě skrze stěžejní kompoziční techniky a estetické přístupy,
-určit tato specifika na základě poslechu hudební ukázky,
-začlenit konkrétní hudební dění (na úrovni jednotlivých skladatelů a jejich tvorby) do širšího vývojového kontextu evropské hudby 20. století. - Osnova
- 1) Situace po druhé světové válce a vznik Nové hudby.
- 2) Multiseriální kompozice.
- 3) Elektroakustická / elektronická a konkrétní hudba.
- 4) Témbrová hudba.
- 5) Další skladatelské přístupy (Messiaen, Nono aj.).
- 6) Hudební minimalismus I (Young, Reich, Riley).
- 7) Hudební minimalismus II (Glass aj.).
- 8) Postmoderní obrat v sedmdesátých letech – stylová a kompoziční východiska a základní charakterizace.
- 9) Hudební tvorba v období postmoderny I.
- 10) Hudební tvorba v období postmoderny II.
- 11) Mikrointervalová hudba – dílo A. Háby.
- Literatura
- Lexikony - New Grove Dictionary, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon. info
- ADORNO, Theodor Wiesengrund. Philosophie der neuen Musik. Tübingen : 1949. info
- BÁRTOVÁ, Jindra - SCHNIERER, Miloš - ZOUHAROVÁ, Věra. Dějiny hudby. Brno - České Budějovice : Jihočeská univerzita , 1997. info
- ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha : SNKHLU, 1964. info
- DIBELIUS, Ulrich. Moderne Musik II. 1965-1985. München : Piper 1994. info
- HELFERT, Vladimír. Česká moderní hudba. Olomouc : Index, 1936. info
- EINSTEIN, Alfred: Od renesance k hudbě dneška. Praha : Supraphon , 1968. info
- KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha : SHV, 1965. info
- NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996. info
- SCHNIERER, Miloš. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2007. info
- SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. století. Brno : JAMU, 2005. info
- SMOLKA, Jaroslav a kolektiv. Dějiny hudby. Brno : Togga , 2001. info
- STUCKENSCHMIEDT, H. H. Neue Musik : Zwischen den beiden Kriegen. Berlin , 1951. info
- ŠTĚPÁNEK, Vladimír. Francouzská moderní hudba. Praha : Supraphon , 1967. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární diskuse, poslech A/V ukázek.
- Metody hodnocení
- Zkouška – formou ústního pohovoru.
Požadavky pro připuštění ke zkoušce:
Absolvování min. 50% realizované výuky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60034l