HF:H60259l Pedagogika - Informace o předmětu
H60259l Pedagogika
Hudební fakultaléto 2020
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Mgr. Markéta Musilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:40–14:15 205
- Předpoklady
- splnění podmínek pro ukončení ZS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seznámit studující s pojetím a významem pedagogiky, její strukturou, se základy výchovně vzdělávacího procesu a základními prvky činnosti učitele. Předmět současně umožňuje zařazovat teoretické poznatky do souvislostí společenské praxe.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- charakterizovat pedagogiku jako vědní disciplínu a specifika hudební pedagogiky
- porozumět základním pedagogickým kategoriím a používat je v praxi
- orientovat se v současném vzdělávacím systému ČR
- zvolit adekvátní vyučovací metody s ohledem na pedagogický záměr
- komplexně charakterizovat práci pedagoga (práva a povinnosti, kompetence učitele, pedagogická dokumentace, příprava na hodinu)
- orientovat se v současných multimediálních prostředcích a moderních technologiích v HV - Osnova
- Školská zařízení a poradenské služby (poradenství ve škole, PPP, SVP, SPC, působnost a činnost zařízení).
- Sociálně patologické jevy.
- Speciální pedagogika (definice, disciplíny a stručný popis jejich problematiky, inkluze ve vzdělávání, zásady práce se žáky s SPU a ADHD, nadaní žáci).
- Současné trendy hudebního vzdělávání (vzdělávací systém v oblasti hudby, hudba ve vzdělávacích plánech, hodinová dotace na ZŠ a gymnáziích, školy s hudebním zaměřením).
- Učitel (práva a povinnosti, kompetence učitele, učitel na ZUŠ).
- Pedagogická dokumentace. Pracovně-právní minimum pedagoga.
- Příprava na hodinu.
- Styly výchovy a vyučování. Autorita učitele a kázeň. Klima třídy a školy.
- Hodnocení a klasifikace. Chvála a kritika ve výuce.
- Hudební výchova na ZŠ.
- Multimédia ve výuce hudby.
- Základy pedagogického výzkumu (teoretické a empirické výzkumné metody: popis, přednosti a zápory, základní etapy výzkumu a jeho realizace).
- Literatura
- doporučená literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. 380 s. ISBN 8073671727.
- STŘELEC, Stanislav, ed. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- STŘELEC, Stanislav, ed. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
- HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. Knižnice Metodického centra HAMU. ISBN 80-7331-018-x.
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-87 s. ISBN 80-7178-253-X.
- Výukové metody
- přednáška, cvičení a diskuze
- Metody hodnocení
- Zápočet. Následně Státní závěrečná zkouška.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2020/H60259l