H40088HOl Dějiny a literatura nástroje II

Hudební fakulta
léto 2018
Rozsah
1/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H40088HOz Dějiny a literatura nástroje II )
Základní znalosti předmětu, získané na nižším stupni studia.
Úspěšné ukončení předmětu H40088HOl Dějiny a literatura nástroje II v ZS.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout studentům znalosti v oblasti dějin a literatury hoboje, potřebných pro výkon povolání koncertního interpreta a pedagoga hry na hoboj.
Výstupy z učení
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Osnova
  • Tematický plán přednášek:

  • 1. a) Předchůdci hoboje: od prehistorie, předchůdci hoboje v antice, dřevěné dechové nástroje (předchůdci hoboje) v Evropě. b) Literatura sólová období baroka
  • 2. a) Baroko: vznik a vývoj nástroje, jeho použití, slavní interpreti. b) Literatura sólová romantického období
  • 3. a) Klasicismus: vývoj nástroje, jeho použití v orchestru, interpreti. b) Literatura sólová 2. poloviny XX století.
  • 4. a) Romantismus: vývoj nástroje, jeho použití v orchestru, interpreti. b) Literatura sólová klasicistního období.
  • 5. a) Hoboj v hudbě 2. poloviny 19. století - světové i české. Slavní interpreti a hobojisté komponující. b) Literatura sólová francouzských skladatelů.
  • 6. a) Vývoj hoboje v 19. století, hlavní konstrukční směry a cesta k modernímu hoboji (německá a francouzská výroba, aplikace Böhmova systému, přední francouzské výrobci), export francouzské hobojové školy. b) Skladby W. A. Mozarta pro sólový hoboj.
  • 7. a) Hoboj ve 20. století, jeho konstrukční podoba, výrobci celého světa, interpreti. Současný instrumentář hobojových nástrojů používaný v hudbě dnes (vedlejší nástroje). b) Hoboj ve 20. století: literatura sólová a komorní, použití hoboje v orchestru.
  • 8. a) Hoboj současnosti, pohled na nástroj v kontextu vývoje. Hlavní konstrukční typy, odlišnosti v mechanice. Výrobci. b) Literatura konce 20. století a počátku 21. století, nové interpretační techniky a jejich propagátoři.
  • 9. a) Konstrukční rozdíly hoboje barokního, romantického a moderního. b) Hobojisté – skladatelé světoví a čeští. Přehled nejznámějších komponujících hobojistů (nebo skladatelů, kteří hráli na hoboj) od dob baroka po současnost, místa působení, skladby.
  • 10. a) Pedagogové a metodiky hry na hoboj, školy hry na hoboj od minulosti po současnost. Nejznámější tvůrci hobojových škol a autoři etud pro hoboj ve Francii, Německu, Anglii, Itálii a v českých zemích (tj. vývoj na Pražské konzervatoři, HF AMU a HF JAMU). Současné vzdělávací instituce zabývající se hrou na hoboj v České republice.
    b) Hoboj ve skladbách Silvestriniho, Doratiho, Beria.
  • Literatura:
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
Literatura
  • Suchý, F. : Historie a literatura hoboje. Rukopis, Brno 1965. info
  • Modr, A. : Hudební nástroje. Supraphon 1982. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.