HF:H60064Sl Dirigování III - abs. projekt - Informace o předmětu
H60064Sl Dirigování III - abs. projekt
Hudební fakultaléto 2016
- Rozsah
- 0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Lubomír Mátl (přednášející)
doc. Josef Pančík (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H60064Sz Dirigování III - abs. projekt )
absolvování 2. ročníku - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Příprava a provedení projektu k zakončení bakalářského studia (veřejné vystoupení).
- Osnova
- Studium dirigování sboru, zakončené absolventským bakalářským výkonem, obhajoba SZZ.
- interpretační problematika skladatelů baroka
- současný pohled na interpretaci barokní hudby
- otázky ladění, interpretační problematika související s použitím doprovodných dobových nástrojů
- frázování, ansámblová souhra, rozdílnost obsazení, specifičnost v obsazování sólových a sborových hlasů metodika práce při zkouškách
- vztah melodie ke slovu, zvukomalebné motivy
- instrumentální ornamentika, kontrapunkt
- číslovaný bas
- studium děl: L. Janáček: Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Sedmdesát tisíc, J. S. Bach: Motetta, Vánoční oratorium, Janovy pašije, G. F. Händel: Mesiáš, Juda Makabejský
- Základní interpretační problematika opery
- schopnost hraní klavírního výtahu při práci se sborem i se sólisty
- interpretace recitativů
- stálá spolupráce s dirigentem a režisérem
- řešení akustických problémů v souvislosti s jevištním uplatněním sboru
- zvládnutí pěveckého výkonu spolu s hereckým projevem
- otázky intonace a rytmu při zpívání mimo prostor jeviště, ladění při hraní za scénou
- zvládání pěveckého partu při zpívání v originále
- studium repertoáru dle dramaturgie koncertu
- studium operní literatury: B. Smetana: Prodaná nevěsta, Libuše, Ant. Dvořák: Jakobín, Dimitrij, L. Janáček: Její pastorkyňa, G. Verdi, R. Wagner
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování III (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- Studium dirigování sboru, zakončené absolventským bakalářským výkonem, obhajoba SZZ.
- Literatura
- Kuhn M.: Die Verzierungs Kunst in der Gesangs Musik des 16. - 17. Jahrhundert, Sandig reprint Verlag, Leipzig 1981. info
- Pečman R.: Sloh a hudba 1600 - 1900, Problémy, otázky, odpovědi, Brno 1991. info
- Kučera J.: Drama zrozené hudbou - Richard Wagner, Paseka, Praha 1995. info
- Šíp L.: Česká opera a její tvůrci, Supraphon, Praha 1983. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- zápočet+zápočet, SZZ
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2016/H60064Sl