H70135l Historie klavírní hry a pedagogiky

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
10/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H70135z Historie klavírní hry a pedagogiky
Absolvování předmětu Teorie klavírní interpretace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • - oživení trvale platných myšlenek starých mistrů v současné klavírní pedagogice;
    - charakteristika hlavních vývojových období klávesové a klavírní pedagogiky.
    - Základní cíle výchovy interpreta a způsoby výuky žáků;
    - období od poloviny 15. do konce l6. stol. Situace v Německu, ve Španělsku a v Itálii. Nejstarší školy z 15. a 16. století;
    - období od počátku l7. století do poloviny 18. století. Rétorika a tanečnost, symbolika, italský a francouzský interpretační styl. Anglie, Severní a Jižní Evropa. Vývoj taneční suity;
    - francouzští clavecinisté a jejich školy;
    - D. Scarlatti a jeho žáci;
    - G.F. Händel;
    - J. S. Bach - interpret a pedagog. Současný pohled na způsob studia jeho skladeb;
    - C.Ph.E. Bach - přínos jeho díla pro současnost a pro vývoj klavírního umění;
    - školy ze druhé poloviny 18. století. D.G. Türk.
    LS
    - druhá polovina 18. století a počátek 19. století v klavírní interpretaci a pedagogice: Vídeň, Londýn, Paříž. Specifický způsob hry na kladívkový klavír této doby;
    - vznik a vývoj české klavírní pedagogiky. Přínos českých klavírních pedagogů a interpretů působících u nás i v zahraničí světovému vývoji;
    - vývoj klavírní interpretace a pedagogických tendencí v první polovině l9. stol.;
    - významné osobnosti druhé poloviny 19. století v interpretaci a klavírní pedagogice;
    - ruská klavírní škola ve 2. polovině 19. stol. a na počátku 20. století;
    - situace v české klavírní interpretaci a pedagogice v době B. Smetany a dále do konce 19. století a na počátku 20. století;
    - anatomicko fyziologické metody;
    - další vývoj klavírní interpretace a pedagogiky u nás od přelomu 19. a 20. století do poloviny 20. století. Umělci a autoři klavírních škol;
    - odkaz a názory významných pedagogických osobností první poloviny 20. stol.;
    - vývoj klavírního umění v USA a mezinárodní společenství pianistů působících na
    americkém kontinentu;
Literatura
  • Alexejev, A. D.: Iz istorii fortepiannoj pedagogiky. Kijev 1974. info
  • Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. info
  • Kopčevskij, N. A.: Klavirnaja muzyka, Voprosy ispolněnija. Moskva 1986. info
  • Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990. info
  • Růžičková, Z.: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985. info
  • Sýkora, V. J.: Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973 , II. část od str. 61 "Dějiny hry a pedagogiky". info
  • Wolters, K.: Das Klavier. Schott, Mainz 1984. info
  • Böhmová, Z.: Kapitoly z dějin klavírních škol. Supraphon, Praha 1973. info
  • Böhmová, Z.: Slavní čeští klavíristé a klavírní pedagogové z 18. a 19. století. Supraphon, Praha 1986. info
  • Chasins, A.: Hovory o pianistech. Ego-press, Karlovy Vary 1996. info
  • Leimer, K.: Modernes Klavierspiel nach Leimer-Gieseking. Mainz 1931. info
  • Philipp, G.: Klavier Klavierspiel Improvisation. Lipsko 1984. info
  • Sýkora, V.J.:Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973. info
  • Varró, M.: Dynamic Piano Teaching. Londýn 1997. info
  • Wolters, K.: Handbuch der Klavier-literatur zu zwei Händen. (4. doplněné vydání) Zürich-Mainz 1994. info
Výukové metody
přednáška - 2 hod. týdně
Metody hodnocení
zápočet
zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.