HF:H70052l Úvod do studia interaktivních - Informace o předmětu
H70052l Úvod do studia interaktivních médií
Hudební fakultaléto 2014
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H70052z Úvod do studia interaktivních médií
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je zmapovat základní terminologii a tematické okruhy studií nových médií a technologické a textuální vlastnosti nových médií, přičemž důraz je kladen na zvládnutí základního pojmového aparátu, zahrnujícího koncepty digitality, hypertextuality, remediace a konvergence, virtuality a kybertextu. Součástí kurzu je osvětlení základních technologických a historických fakt spojených s novými médii.
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií.
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií.
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či "kyber-kultury".
- Osnova
- Kurz uvádí do problematiky nových médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
ZS:
Studia nových médií
Definice a typologie médií
Digitální média - technologické vlastnosti nových médií
Kybertext a virtualita
Kód / protokol
Hypertext a hypermédia - teorie a historie hypertextu
Multimédia, konvergence a remediace
Nová média a sociální / kulturní prostor
Historie nových médií
LS:
kybernetické paradigma a vizuální kultura
nová-média; digitální-média; interaktivní média
hypertext vs narativita
binární kód a interaktivita - koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
- Kurz uvádí do problematiky nových médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
- Literatura
- Landow, George P. Hypertext 2.0. Baltimore : Johns Hopkins University Press, 1997. info
- Handbook of new media :social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.] SAGE, 2006. info
- Bolter, Jay David - Grusin, Richard. Remediation :understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2000 McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000. info
- Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000. info
- Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994. info
- Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002. info
- Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002. info
- Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001. info
- Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003. info
- Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002. info
- Výukové metody
- Přednáška
Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje FF MU.
- Metody hodnocení
- Ukončení formou písemného testu.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2014/H70052l