HF:H60200l Kompozice multimediálních děl - Informace o předmětu
H60200l Kompozice multimediálních děl I
Hudební fakultaléto 2014
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 3. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60200z Kompozice multimediálních děl I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními prostředky pro tvorbu multimediálních děl a tendencemi tohoto uměleckého odvětví.
- Osnova
- V předmětu Kompozice multimediálních děl I se posluchači seznámí se základními prostředky pro tvorbu multimediálních děl, jakými jsou zvukové a vizuální zdroje a jejich vztahy, dále s problémy strukturace děl, jejich sémantického působení, principy interaktivity, úvahami nad rozhraním člověk - technika nebo nad vztahem výpočetní techniky a současné hudební a vizuální kultury atd. Výuka je prováděna hromadně formou přednášek a praktických cvičení; v každém semestru musí být vytvořen minimálně jeden multimediální projekt.
V rámci předmětu se posluchači seznámí se základními pojmy multimediální kompozice (zvukové zdroje, vizuální rovina, strukturace díla, sémanické vztahy atd.) a vytvoří minimálně dvě multimediální díla, využívajících současných technologií.
V přednáškách se seznámí se stručným přehledem netradičních zvukových zdrojů, jakými jsou např. neobvyklé a vlastnoručně vyráběné hudební nástroje, znějící objekty, předměty s amplifikovaným a procesovaným zvukem, zvuky lidského těla, přírodní a civilizační zvuky atd. a budou předestřeny další možné prostředky multimediálního díla, ať už vizuální (fotografie, video), pohybové atd.
Budou prováděny analýzy strukturace projektů a jejich stavebních principů, úvahy nad vztahy mezi hudební a vizuální rovinou, rozbory sémantických vztahů více potenciálních významových rovin, plynoucích z paralelního působení jednotlivých složek díla a způsobu jeho prezentace; pozornost bude věnována i obecným principům interaktivity, problémům rozhraní člověk - technika, vztahu výpočetní techniky a současné hudební a vizuální kultury atd.
- V předmětu Kompozice multimediálních děl I se posluchači seznámí se základními prostředky pro tvorbu multimediálních děl, jakými jsou zvukové a vizuální zdroje a jejich vztahy, dále s problémy strukturace děl, jejich sémantického působení, principy interaktivity, úvahami nad rozhraním člověk - technika nebo nad vztahem výpočetní techniky a současné hudební a vizuální kultury atd. Výuka je prováděna hromadně formou přednášek a praktických cvičení; v každém semestru musí být vytvořen minimálně jeden multimediální projekt.
- Literatura
- Bláha, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU, Praha, 2006. info
- Dorůžka, P.: Hudba na pomezí, Panton, Praha, 1991. info
- Flusser, V.: Moc obrazu, in: Výtvarné umění 3-4/96, OSVU, Praha, 1996. info
- Goodman, N.: Jazyky umění / Nástin teorie symbolů, Academia, 2007. info
- Lévy, P.: Kyberkultura, Karlova univerzita, Praha, 2000. info
- Lyotard, J.-F. O postmodernismu, FÚ AV ČR, Praha, 1993. info
- Manovich, L. Principy nových médií, in:Teorie vědy, 2/2002. info
- McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Jota, Brno, 2000. info
- Schellmann, B. a kol.: Média/ základní pojmy, návrhy, výroba, Europa Sobotáles, 2004. info
- Slabý, Z. K., Slabý, P. : Svět jiné hudby, Volvox Globator, Praha, 2002. info
- Rataj, M.: Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, AMU, Praha, 2007. info
- Výukové metody
- Hromadná výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení. Za semestr musí být vytvořen minimálně jeden multimediální projekt.
- Metody hodnocení
- Zápočet, zkouška
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2014/H60200l