H60059Sl Dirigování I

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Lubomír Mátl (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60059Sz Dirigování I
úspěšné vykonání přijímací zkoušky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Osvojení dirigentských dovedností a prohlubování dirigentské techniky.

Osnova
  • Osvojení dirigentské techniky, dirigování uvedené sborové literatury u klavíru .

    - dirigentská technika: agogika v gestu, nástupy, různé typy zdvihů, průchodné a závěrové koruny, akcenty
    - osamostatnění rukou, střídání taktů
    - analýza sborových partitur: horizontální a vertikální vnímání
    - specifické znaky sborového a orchestrálního dirigentského projevu
    - typy sborů, kombinace hlasových skupin, barevné znění
    - studium děl: A. Dvořák: V přírodě, J. B. Foerster: Polní cestou, Oráč, Z osudu rukou, P. Křížkovský: Utonulá, Dar za lásku
    - dirigentská technika: střídání taktových typů v
    - různých tempech, náhlé tempové změny, dělené a slučované doby, závěry dirigentských gest
    - nepravidelné rytmy, polyrytmika
    - problematika sboru a cappella
    - seznámení se základní problematikou sborové
    - intonace
    - účast na zkouškách profesionálních sborových těles
    - studium děl: L. Janáček: Dež viš, Klekánica, Rozloučení, B. Smetana: Rolnická, Píseň na moři, Česká píseň, J. Suk: Tři smíšené sbory (Zavedený ovčák, Mať moja, Stasa čarodějnice)

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování I (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Brož, J.- Kaňák, Z.: Základy dirigování, Panton, Praha 1962. info
  • Hilmera O.: Cesta sbormistrova, Česká grafická unie, Praha 1945. info
  • Svoboda J.:Učebnice dirigování s sborového umění pro pěvecké soubory, Orbis, Praha 1952. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zkouška+zkouška, děkanská zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.