H60059Ol Dirigování I

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Emil Skoták (přednášející)
Tomáš Hanus (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60059Oz Dirigování I
úspěšné vykonání přijímací zkoušky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Dirigování klasické symfonie u klavíru a její nastudování s orchestrem.

Osnova
  • Zvládnutí základní dirigentské techniky, praktické nastudování a provedení klasické symfonie u klavíru a s orchestrem.

    - Dirigentská technika - relaxační gymnastika pravé a levé ruky s ohledem na estetiku a funkčnost.
    - Taktovací technika - složité taktové obrazce, nástupy, fermaty.
    - Základy výrazového dirigování - legato, staccato, akcentace, frázování, agogika.
    - Studium recitativu (Mozart - Figarova svatba, Don Juan, Kouzelná flétna).
    - Interpretační problematika klasické symfonie (Haydn,Mozart). Průběžné zdokonalování manuální techniky - technické řešení problémů složitějších partitur.
    - Studium recitativu - pokračování (Smetana - Prodaná nevěsta).
    - Klasická symfonie - interpretace Beethovenovy symfonické tvorby (1.,2. a 4. symfonie, předehry a Fantazie op.80). Schubert : Symfonie B dur, č.5.

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování I (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Brož, J.: Metodika práce s orchestrem,MKS, Brno 1975. info
  • Malko, N.: Osnovy techniky dirigování, Muzyka, Moskva 1964. info
  • Schönberg, H.: Die grossen Dirigenten, Scherz, München 1970. info
  • Zopff, H.: Der angehende Dirigent, Merseburger, Leipzig 1922. info
  • Grosbyne, B.: Technika moderního řízení orchestru, Supraphon, Praha 1967. info
  • Laser, A. : Der moderne Dirigent, Breitkopf u.Härtel, Leipzig 1904. info
  • Weingartner, F. : Ratschläge für Aufführungen klasischer Sinfonien, Breitkopf u.Härtel, Leipzig 1918. info
  • Bury, E. : Podstavy techniki dyrygowania, PWM, Krakov 1961. info
  • Scherchen, H. : Lehrbuch des Dirigierens, B.Schott, Mainz 1929. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
Zkouška+zkouška, děkanská zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.