HPH002Bl Základy vědecké a pedagogické práce II

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/45/30. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Doctoral studies FoM – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies FoM – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(D)
Úspěšně ukončený kurz "Základy vědecké a pedagogické práce I".
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
2. SEMESTR: Metody výuky se zaměřením na VŠ vzdělávání a vzdělávání dospělých

Předmět je součástí profilujícího základu studijního programu. V rámci výuky v jednotlivých semestrech se student seznámí se základními teoriemi a metodami, které potřebuje k zajištění standardů na úrovni vědecké a pedagogické práce. Základy vědecké a pedagogické práce II se specializují na základní didaktické metody vhodné pro vysokoškolského pedagoga pohybujícího se v prostředí umělecké vysoké školy.

Cílem kurzu je seznámit posluchače se:
- základními výukovými metodami (asociační, brainstormingové, činnostní učení, frontální výuka, komunikační metody, metody práce s textem)
- specifiky e-learningu
- specifiky skupinové práce
- metodami hodnocení
- problémy ve výuce a jejich řešení
- didaktickými prostředky.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchač umí:
- popsat a použít základní didaktické metody vhodné pro vysokoškolského pedagoga pohybujícího se v prostředí umělecké vysoké školy.
- aplikovat dosažené poznatky na modelu své vlastní pedagogické činnosti (detailní zpracování sylabu, vymezení všech vhodných didaktických metod apod.)
Syllabus (in Czech)
  • 1/ specifiky skupinové práce
  • 2/ didaktické prostředky
  • 3/ metody hodnocení
  • 4/ problémy ve výuce a jejich řešení
  • 5/ specifika e-learningu
Literature
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:daf08cf0-37df-11e4-8e0d-005056827e51
  • VARČÁK, Miloš a Martina SCHNEIDEROVÁ. Vzdělávání dospělých. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2013. ISBN 978-80-7385-130-9.
  • KOWALIKOVÁ, Petra a Lubica JURÍČKOVÁ. Vysokoškolský pedagog: člověk nebo počítač?, aneb, Výukové metody na vysokých školách: sborník z odborné konference konané dne 29.5.2008 v Olomouci. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2008. ISBN 978-80-87240-00-
  • BIENERTOVÁ VAŠKŮ, Julie, Václav CEJPEK, Tatiana GAVALCOVÁ, Eva PASÁČKOVÁ, Radko RAJMON a Lenka VALOVÁ. Využití výsledků učení na vysokých školách: příručka pro pedagogickou praxi a vedení VŠ. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2016. ISB
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka. Vzdělávání dospělých. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-70-6.
  • LINHARTOVÁ, Dana, Nataša POMAZALOVÁ, Pavel MÁCHAL, Helena CHLÁDKOVÁ a Jana TURČÍNKOVÁ. Zvyšování profesní kapacity akademických pracovníků v různorodých univerzitních podmínkách. V Brně: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2008-. ISBN 978-80-7375
Teaching methods (in Czech)
bloková výuka, samostudium, konzultace
Assessment methods (in Czech)
Projekt (zpracovaný sylabus a plán výuky vlastního kurzu).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HPH002Bl