HF0008z Exkurze na festival soudobého hudebního a multimediálního umění

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
0/13/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Richard Fajnor (cvičící)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (cvičící)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování přijímacího řízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je návštěva špičkového festivalu soudobého umění (např. Ars electronica Linz, Bienále v Benátkách, Doumenta v Kaselu, Mezinárodní letní kurzy pro soudobou hudbu v Darmstadtu, Varšavský podzim apod.) pokud možno hned na počátku studia. Studenti budou konfrontování se současnou uměleckou scénou a jejími projevy a prostorovými i kontextovými specifiky realizace ryze hudebních i multimediálních děl. Získají tak znalosti v oblasti nejsoučasnějšího světového umění pro eventuální začlenění těchto trendů do jejich profesního rozvoje, kromě upevňování všeobecného rozhledu je cílem i rozvoj kritického myšlení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu seznámen s některými ukázkami nejsoučasnější tvorby a praktického provozu současného umění, se kterými se není možné setkat v rámci výuky, nebo není jejich prezentace pomocí multimediálních technologií s originálním tvarem srovnatelná.
Bude schopen zařadit tyto projevy do kontextu umění 21. století a definovat jejich principy, které může využít ve vlastní tvorbě nebo se vůči nim naopak odůvodněně vymezit.
Osnova
  • Diskuze nad zhlédnutými uměleckými díly z oblasti soudobého hudebního, výtvarného nebo multimediálního umění, jejich koncepty a začlenění do paradigmatu soudobé umělecké tvorby.
Literatura
  • MOORE, Adrien. Sonic Art: Introduction to Electroacoustic music. New York: Routledge, 2016. ISBN 1138925039.
  • DUNN, David, VASULKA, Woody, VASULKA, Steina (eds.). Eigenwelt der apparate - welt, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • LUCIE-SMITH, Edward. Art today: Součané světové umění. Praha: Slovart, 1996. SBN 80-85871-97-1.
  • GOLDBER, Rose Lee. Performance Art From Futurism to the Present. London-New York: Thames & Hudson, 1979.
  • WALTHER, Ingo, F. Art of the 20th Century, Painting, Sculpture, New media, Photography. Taschen 2000.
  • COPE, David. Techniques of the Contemporary Composer. U.S.: Schirmer, 1997. ISBN 10: 0028647378/ISBN 13: 9780028647371
  • WARDRIP-FRUIN, Noah, MONTFORT, Nick (eds). The new media reader. Cambridge: MIT Press, 2003. ISBN-10: 0262232278.
  • GOTTSCHALK, Jennie. Experimental Music Since 1970. Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2016. ISBN 1628922478.
  • MORLEY, Simon. WILLIAM, Gilda. The 20th Century Art Book. New York: Phaidon Inc., 2001. ISBN 0-7148-3850-0.
  • RUSH, Michael. New media in late 20the-century art. Reprinted. London: Thames & Hudson, 2003. ISBN 0-500-20329-6.
Výukové metody
Cvičení. Řízená diskuze. Hromadná bloková výuka.
Metody hodnocení
Zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0008z