HF:H75013l Četba textů k teorii multimédi - Informace o předmětu
H75013l Četba textů k teorii multimédií
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 2/0/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H75013z Četba textů k teorii multimédií.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšíření a prohloubení znalostí, získaných v předmětu H75013z Četba textů k terii multimédií, týkajících se problematiky multimediální tvorby a elektroakustické hudby od 2. poloviny 20. století po současnost. Výuka probíhá formou studia odborných textů, tzn. tvorbou rešerší, a následné odborné diskuse k předkládané problematice. Výstupem je závěrečná písemná práce (rešerše odborného textu) a zkouška. Po absolvování celého kurzu má student nejen základní přehled z oblasti historie, teorie estetiky i filozofie novomediální kultury, ale i o konkrétních uměleckých výstupech z dané oblasti. Student je schopen danou problematiku zdatně verbálně reflektovat.
- Výstupy z učení
- Posluchač je schopen samostatně vyhledávat odbornou literaturu na dané téma domácí i cizojazyčnou. Dokáže text analyzovat a v krátkých rešerších vystihnout jeho podstatu. Umí vytvořit delší práci, týkající se zvoleného problému, v níž reflektuje současný stav úrovně jeho poznání. Je schopen o tématu poučeně diskutovat.
- Osnova
- Podrobnější studium historie, teorie, estetiky a filozofie umělecké tvorby z oboru multimédií podle odborné literatury, uvedené v seznamu (hlavní studijní texty: SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance; COX, Christoph (et al, ed.). Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
- Studium konkrétních uměleckých děl z dostupných audiovizuálních záznamů.
- Konkrétní studijní okruhy určí na začátku semestru pedagog po diskusi se studenty na základě uvedené literatury.
- Literatura
- DAVIES, Hugh. A History of Sampling. In: Unfiled. Music under New Technology. ReR/Recommended Sourcebook 0401. London: ReR Megacorp, limited edition - copy no. 399, s. 5-12. ISSN 0954-8807.
- FLAŠAR, Martin, MATEJ, Daniel, RATAJ, Michal, eds. Electronic Music Today. Where Are We Going and What Are We Doing? Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-071-5.
- RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. Praha: Akademie múzických umění a KANT – Karel Kerlický, 2007. ISBN 978-80-86970-31-8.
- SCHAEFFER, John. New Sounds. New York: Harper & Row, Publishers, 1987. ISBN 0-06-097081-2.
- SCHAEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971.
- TAZELAAR, Kees. On the Threshold of Beauty. Philips and the Origins of Electronic Music in the Netherlands 1925-1965. Rotterdam: V2 Publishing, 2013. ISBN 978-94-6208-065-2.
- JIŘIČKA, Lukáš. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2015. ISBN 978-80-7331-375-3.
- NYMAN, Michael. Experimentálna hudba. Cage a iní. Bratislava: Hudobné centrum, 2007. ISBN 978-80-88884-93-4.
- COX, Christoph, WARNER, Daniel, eds. Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
- DORŮŽKA, Petr a kol. Hudba na pomezí. Praha: Panton, 1991. ISBN 80-7039-125-1.
- RATAJ, Michal, ed. Zvukem do hlavy. Sondy do současné audiokultury. Praha: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-229-9.
- CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
- LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.
- SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance. Cambridge/London: The MIT Press, 2010. ISBN 978-0-262-19588-1.
- FLAŠAR, Martin. Poème electronique 1958, Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Spisy Masarykovy univerzity v Brně č. 409, Brno: Masarykova univerzita, 2012.
- BOSSEUR, Jean-Yves. Sound And The Visual Arts: Intersections between Music and Plastic Arts Today. Dis Voir. 1993. ISBN 2-906571-26-1.
- NYMAN, Michael. Experimental Music. Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-65383-5.
- Výukové metody
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Hodnocení bude uděleno na základě úspěšného vypracování písemného testu, zadaných písemných prací a ústního přezkoušení získaných znalostí.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H75013l