HF:H70088l Teorie Jazzové improvizace I - Informace o předmětu
H70088l Teorie Jazzové improvizace I
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jiří Levíček (přednášející)
- Garance
- MgA. Jiří Levíček
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H70088z Teorie Jazzové improvizace I )
Splnění podmínek přijímacího řízení oboru a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.
Úspěšné zvládnutí předmětu „Teorie Improvizace 1 – zimní semestr“. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenta s kompozičními a improvizačními styly z období jazzové historie od raného blues až po bebop (40.léta 20.století). Po absolvování předmětu by měl být student schopen rozpoznat a definovat jednotlivé hudební techniky, které jsou charakteristické pro konkrétně dané vývojové období a měl by být schopen tyto techniky prakticky použít; to jak při kompozici vlastních skladeb, tak i v improvizaci na jazzové standardy.
Na problematiku probranou v prvním ročníku navazují další dva roky studia Jazzové Imrpvizace. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou harmonií, kompozicí a aranžováním a improvizací do hloubky a celé šíři. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat harmonii skladeb v tonálním systému;
- aplikovat stupnice a módy na harmonické značky ve skladbách swingového a bebopového období (30. a 40.léta);
- transkribovat a zahrát sólo jednoho hráče z nahrávky swingového období;
- transkribovat a zahrát sólo jednoho hráče z nahrávky bebopového období;
- improvizovat basovou linku na danou harmonickou struktůru;
- složit a zaranžovat vlastní skladbu v jednotlivých stylech. - Osnova
- Analýza skladeb, pochopení improvizačních technik hudby swingového období. Akordická improvizace.
- Harmonická analýza a aplikace stupnic a módů na jazzové standardy období 30.
- Studium improvizačních technik bebopového období. Analýza sóla Charlie Parkera: Now's The Time, Donna Lee. Studium atypického blues - Blues For Alice. Mollové blues a jeho harmonické obohacení.
- Studium stupnic užívaných při improvizaci v dominantních jádrech vycházejících z mollových tonálních systémů (mixolydická b9b13, lydická dominantní, alterovaná).
- Studium celotónové a zmenšené stupnice. Transkribce a analýza sóla Sonnyho Rollinse ve skladbě "Airegin".
- Literatura
- doporučená literatura
- BAKER, D. Jazz Improvisation – Revised edition. Alfred Publishing Co., 1998.
- LAPORTA, J. A Guide to Jazz Improvisation. Berklee Press, 2000.
- REEVES, S. D. Creative Jazz Improvisation. Prentice Hall Inc., 2001.
- Výukové metody
- Forma výuky: dílna.
Metody výuky: přednáška, praxe s hudebním materiálem, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů. - Metody hodnocení
- Zápočet na základě ověřování výsledků:
- zkomponování a zahrání vlastní skladby ve stylu 30.let (swing). Jedna forma napsaného sóla, 1 forma improvizace.
- zkomponování a zahrání vlastní skladby ve stylu 40.let (bebop). Jedna forma napsaného sóla, 1 forma improvizace.
- transkribce sóla jednoho hráče z období bebopu. - Informace učitele
- http://jirilevicek.com
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H70088l