H70088l Teorie Jazzové improvizace I

Hudební fakulta
léto 2020
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Garance
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 11:00–12:30 317
Předpoklady
Úspěšné zvládnutí předmětu „Teorie Improvizace 1 – zimní semestr“
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie Improvizace je seznámit studenta s kompozičními a improvizačními styly z období jazzové historie od raného blues až po bebop (40.léta 20.století). Po absolvování předmětu by měl být student schopen rozpoznat a definovat jednotlivé hudební techniky, které jsou charakteristické pro konkrétně dané vývojové období a měl by být schopen tyto techniky prakticky použít; to jak při kompozici vlastních skladeb, tak i v improvizaci na jazzové standardy. Na problematiku probranou v prvním ročníku navazují další dva roky studia Jazzové Imrpvizace. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou harmonií, kompozicí a aranžováním a improvizací do hloubky a celé šíři.
Výstupy z učení
- analyzovat harmonii skladeb v tonálním systému;
- aplikovat stupnice a módy na harmonické značky ve skladbách swingového a bebopového období (30. a 40.léta);
- transkribovat a zahrát sólo jednoho hráče z nahrávky swingového období;
- transkribovat a zahrát sólo jednoho hráče z nahrávky bebopového období;
- improvizovat basovou linku na danou harmonickou struktůru;
- složit a zaranžovat vlastní skladbu v jednotlivých stylech;
Osnova
  • Analýza skladeb, pochopení improvizačních technik hudby swingového období. Akordická improvizace.
  • Harmonická analýza a aplikace stupnic a módů na jazzové standardy období 30.
  • Studium improvizačních technik bebopového období. Analýza sóla Charlie Parkera: Now's The Time, Donna Lee. Studium atypického blues - Blues For Alice. Mollové blues a jeho harmonické obohacení.
  • Studium stupnic užívaných při improvizaci v dominantních jádrech vycházejících z mollových tonálních systémů (mixolydická b9b13, lydická dominantní, alterovaná).
  • Studium celotónové a zmenšené stupnice. Transkribce a analýza sóla Sonnyho Rollinse ve skladbě "Airegin".
Literatura
  • Reeves, S.D. : Creative Jazz Improvisation, Prentice Hall Inc., 2001
  • LaPorta, J. : A Guide to Jazz Improvisation, Berklee Press, 2000
  • Baker, D. : Jazz Improvisation – Revised edition, Alfred Publishing Co., 1998.
Výukové metody
Forma výuky: dílna Metody výuky: přednáška, praxe s hudebním materiálem, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet Metody ověřování výsledků: praktická zkouška - zkomponování a zahrání vlastní skladby ve stylu 30.let (swing). Jedna forma napsaného sóla, 1 forma improvizace - zkomponování a zahrání vlastní skladby ve stylu 40.let (bebop). Jedna forma napsaného sóla, 1 forma improvizace. - transkribce sóůla jednoho hráče z období bebopu
Informace učitele
http://jirilevicek.com
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.