H60197Bl Kompozice II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zbyněk Matějů (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60197Bz Kompozice scénické a filmové hudby II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60197Bz Kompozice scénické a filmové hudby II, a jejich rozšíření o typické aspekty přípravy hudby pro film společně s aplikací historických hudebních slohů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• chápat principy nejrůznějšího využití hudby ve filmu,
• využít při kompozici improvizaci,
• popsat činnost skladatele scénické hudby a rámci nahrávacího studia a vysvětlit využití základních technologických prvků,
• vytvořit rozsáhlejší cyklickou kompozici s využitím historických hudebních slohů pro komorní soubor s možností aplikace ve filmu nebo inscenaci. Dalším studijním výstupem je vytvoření hudební složky ke krátkému filmu, jehož autory budou studenti Divadelní fakulty JAMU.
Osnova
  • Možnosti kontrapunktu, střihu, vazba hudba-obraz, hierarchii filmového a scénického zvuku. Hudba ilustrativní, jako samostatný obsahový subjekt (hudba-symbol), hudba reálná, hudba s povahou historického začlenění, hudba jako formálně jednotící prvek, hudba jako autorský komentář. Možnosti stylizace.
  • Využití idiomatické či neidiomatické improvizace při tvorbě hudební složky filmu či inscenace. Zpětné tvarování hudebního materiálu.
  • Hudební dramaturgie celku audiovizuálního díla – hudební složka, dialogy, ruchová stopa atd.
  • Exkurze do nahrávacího studia ve fázi přípravy nahrávání hudby pro film s výkladem zvukového mistra a praktickými ukázkami běžných technologií.
  • Vytvoření rozsáhlejší cyklické kompozice s využitím historických hudebních slohů pro ansámbl s možností aplikace ve filmu nebo inscenaci. Dalším studijním výstupem je vytvoření hudební složky ke krátkému filmu, jehož autory budou studenti Divadelní fakulty JAMU.
Literatura
  • CORBETT, John. Listener's Guide to Free Improvisation. Chicago: University of Chicago Press, 2016. ISBN 978-0226353807.
  • KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele I, II. Praha: Panton, 1976.
  • KOSTKA, Stefan. Materials and Techniques of Post Tonal Music. London, New York: Routledge, 2013. ISBN: 978-0-20579-455-3.
  • WEIS, Elisabeth, BELTON, John. (ed.). Film Sound: Theories and Practice. New York: Columbia University Press, 1985. ISBN 978-0231056373.
  • OVADIJA, Mladen. Dramaturgy of Sound in the Avant-garde and Postdramatic Theatre. Montreal: McGill-Queen´s University Press, 2013. ISBN 978-0773541733.
  • SYROVÝ, Václav. Akustická typologie přirozených zdrojů hudebních signálů. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2000.
  • HOLMAN, Tomlinson. Sound for Film and Television. Boston: Focal Press, 2002. ISBN 978-0-240-81330-1.
  • VIČAR, Dykast: Hudební estetika. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2002. ISBN 80-85883-86-4.
  • KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2016. ISBN 978-80-7331-386-9.
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2000. 80-86253-05-8.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.