H60197Al Kompozice II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
Mgr.art. Otto Wanke, MA, PhD (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60197Az Kompozice elektroakustické hudby II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60197Az Kompozice elektroakustické hudby II, a jejich rozšíření o schopnost používat na vysoké úrovni softwarové i hardwarové prostředky ke tvorbě a zpracování zvuku a realizaci jednodušší vícekanálové reprodukce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen
• aplikovat na pokročilé úrovni nejrůznější funkce softwarových i hardwarových prostředků ke tvorbě a zpracování zvuku,
• používat jednodušší vícekanálový zvukový výstup,
• komponovat delší elektroakustické skladby s větším množstvím stop, různými metodami tvorby zvuku, zapojením akustických nástrojů a vícekanálovým výstupem.
Osnova
  • Pokročilé hardwarové a softwarové funkce.
  • Vícekanálová tvorba zvuku z praktického hlediska.
  • Vytvoření 2 - 3 elektroakustických kompozic s větším množstvím stop a vícekanálovým výstupem v délce min. 10 minut s důrazem na umělecké parametry díla, využívajících některého z dříve aplikovaných způsobů tvorby zvuku a jednoho nebo více akustických nástrojů. Důraz je kladen zejména na rozvíjení uměleckého myšlení, polyvrstevnatost díla a kvalitní technickou realizaci. Alespoň jedna skladba ze zimního nebo letního semestru musí být v průběhu roku veřejně provedena na koncertech, pořádaných HF JAMU.
Literatura
  • ULLMANN, Jakob, FLAŠAR, Martin, MATEJ, Daniel, RATAJ, Michal. Electronic music today: where are we going and what are we doing? [kolektivní monografie]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7460-071-5.
  • ZUCKERMAN, Mark, STEIGLITZ, Keneth. Using circulant Markov chains to generate waveforms for music [online]. [cit. 23. 8. 2016]. Dostupné z: https://quod.lib.umich.edu/cgi/p/pod/dod-idx/using-circulant-markov-chains-to-generate-waveforms-for.pdf?c=icmc;id
  • ROADS, Curtis. Composing electronic music: a new aesthetic. New York: Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0195373240.
  • TENNEY, James. Meta-Hodos and Meta Meta-Hodos: A Phenomenology of 20th Century Musical Materials and an Approach to the Study of Form. 1988. ISBN 9780945996002.
  • KELLER, Damián, FERNEYHOUGH, Brian. Analysis by Modeling: Xenakis´s ST/10-1 080262 [online]. [cit. 19. 9. 2016]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/248904493_Analysis_by_Modeling_Xenakis's_ST10-1_080262
  • FLAUVEL, John, FLOOD, Raymond, WILSON, Robin. Music and Mathematics: From Pythagoras to Fractals. Oxford: Oxford University Press, 2006. ISBN 0199298939/ISBN13: 9780199298938
  • LYNN, Ben. Sound and Music - Tuning [online]. [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: http://www-cs-students.stanford.edu/~blynn/sound/tuning.html
  • MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2002. Leonardo (Series) (Cambridge, Mass.). ISBN 9780262133746
  • WEISSTEIN, Eric. Wolfram MathWorld [online]. [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: http://mathworld.wolfram.com.
  • EMMERSON, Simon, LANDY, Leigh, ed. Expanding the horizon of electroacoustic music analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. ISBN 978-1-107-11832-4.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.