H60195Al Kompozice I

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
Mgr.art. Otto Wanke, MA, PhD (přednášející)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60195Az Kompozice elektroakustické hudby I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60195Az Kompozice elektroakustické hudby I, a jejich rozšíření o detailní popis digitálního zvukového pracoviště, základních možností modifikace zvuku pomocí efektových procesorů a aplikaci masterovacího procesu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• vytvářet komplikovanější hudební struktury,
• chápat strukturu a funkce DAW,
• využít při zpracování zvuku na základní úrovni efektové procesory a chápat jejich klíčové parametry,
• aplikovat proces masteringu,
• komponovat kratší elektroakustické skladby, využívající zvolené metodu tvorby zvuku.
Osnova
  • Složitější struktury v oblasti tónových výšek a délek.
  • Digital Audio Workstation.
  • Efektové procesory
  • Mastering.
  • Interpretační scénáře.
  • Vytvoření 2 - 3 elektroakustických kompozic s menším množstvím stop a stereo výstupem v délce min. 8 minut s důrazem na umělecké parametry díla, využívajících buď syntézy zvuku (bez použití presetových nástrojů), principů konkrétní hudby, čistě digitálního zpracování zvuku, nebo kombinace výše uvedených přístupů (student si volí prostředky, s nimiž v zimním semestru nepracoval). Alespoň jedna skladba ze zimního nebo letního semestru musí být v průběhu roku veřejně provedena na koncertech, pořádaných HF JAMU.
Literatura
  • ROLNICK, Neil B. A Composers Notes on the Development and Implementation of Software for a Digital Synthesizer. In Rapport Ircam [online]. 18/78, Paris: IRCAM, 1978 [cit. 22. 9. 2016]. Dostupné z: http://articles.ircam.fr/textes/Rolnick78a/index.html
  • ROGER, T. Dean. The Oxford Handbook of Computer Music. Oxford, New York: Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-533161-5.
  • FORRÓ, Daniel. Počítače a hudba. Praha: Grada, 1994.
  • HUGIL, Andrew. The Digital Musician. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-80659-6.
  • VIČAR, Dykast: Hudební estetika. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2002. ISBN 80-85883-86-4.
  • ROWE, Robert. Machine Musiciansschip. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2001. ISBN 0-232-18206-8.
  • MIRANDA, Eduardo Reck. Computer Sound Design. In Music Technology Series [online]. Oxford: Focal Press, 2002, s. 332 [cit. 1. 9. 2016]. Dostupné z: http://neuromusic.soc.plymouth.ac.uk/papers/OS_Orton_review.pdf
  • ROADS, Curtis. Composing Electronic Music: A New Aesthetic. Oxford University Press, 2015.
  • HOLMES, Thom a Terence M. PENDER. Electronic and experimental music: technology, music, and culture. 4th ed. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0415896368.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.