H60109HOz Hra na nástroj III

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOl Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student intenzivně rozvíjí své technické a hudební dovednosti. Na konkrétních náročných skladbách je student veden ke stylové interpretaci sólového repertoáru. Repertoár je zaměřen na přípravu absolventského projektu a současně je směřován na přípravu pro výběrová řízení nebo interpretační soutěže.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen věnovat se samostatné odborné činnosti a vykonávat povolání ve vysoce konkurenčním prostředí. Osvojení náročných a praktických dovedností uplatní zejména v povolání pedagoga ZUŠ a hráče symfonických nebo operních orchestrů.
Osnova
  • Rozvoj uměleckých a technických schopností, prohlubování samostatnosti interpretačního úsudku. Příprava absolventského recitálu.
  • Učební osnova obsahuje repertoár z různého slohového období a může obsahovat následující skladby:
  • A:
    Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
    Fiala, J.: Kvartet
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Hindemith, P.: Sonáta
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Foret, F.: Patres et Rythmes Champetres
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
    Vaughan Williams, R.: Koncert
    Dranishnikova, M.: Poem
    Skalkottas, N.: Concertino (Margun Music Inc)
    Mihalovici, M.: Sonatina Op. 13 (1928)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
Literatura
  • Neumann, F.: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen.
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínky pro výběr program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení ve dvou termínech, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem). Při tom doporučeným podílem skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOl Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student intenzivně rozvíjí své technické a hudební dovednosti. Na konkrétních náročných skladbách je student veden ke stylové interpretaci sólového repertoáru. Repertoár je zaměřen na přípravu absolventského projektu a současně je směřován na přípravu pro výběrová řízení nebo interpretační soutěže.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen věnovat se samostatné odborné činnosti a vykonávat povolání ve vysoce konkurenčním prostředí. Osvojení náročných a praktických dovedností uplatní zejména v povolání pedagoga ZUŠ a hráče symfonických nebo operních orchestrů.
Osnova
  • Rozvoj uměleckých a technických schopností, prohlubování samostatnosti interpretačního úsudku. Příprava absolventského recitálu.
  • Učební osnova obsahuje repertoár z různého slohového období a může obsahovat následující skladby:
  • A:
    Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
    Fiala, J.: Kvartet
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Hindemith, P.: Sonáta
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Foret, F.: Patres et Rythmes Champetres
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
    Vaughan Williams, R.: Koncert
    Dranishnikova, M.: Poem
    Skalkottas, N.: Concertino (Margun Music Inc)
    Mihalovici, M.: Sonatina Op. 13 (1928)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
Literatura
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Neumann, F.: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen.
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínky pro výběr program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení ve dvou termínech, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem). Při tom podíl skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru má být 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Hobojový kvartet, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOl Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student intenzivně rozvíjí své technické a hudební dovednosti. Na konkrétních náročných skladbách je student veden ke stylové interpretaci sólového repertoáru. Repertoár je zaměřen na přípravu absolventského projektu a současně je směřován na přípravu pro výběrová řízení nebo interpretační soutěže.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen věnovat se samostatné odborné činnosti a vykonávat povolání ve vysoce konkurenčním prostředí. Osvojení náročných a praktických dovedností uplatní zejména v povolání pedagoga ZUŠ a hráče symfonických nebo operních orchestrů.
Osnova
  • Rozvoj uměleckých a technických schopností, prohlubování samostatnosti interpretačního úsudku. Příprava absolventského recitálu.
  • Učební osnova obsahuje repertoár z různého slohového období a může obsahovat následující skladby:
  • A:
    Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
    Fiala, J.: Kvartet
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Hindemith, P.: Sonáta
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Foret, F.: Patres et Rythmes Champetres
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
    Vaughan Williams, R.: Koncert
    Dranishnikova, M.: Poem
    Skalkottas, N.: Concertino (Margun Music Inc)
    Mihalovici, M.: Sonatina Op. 13 (1928)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
Literatura
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Neumann, F.: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen.
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínky pro výběr program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení ve dvou termínech, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem). Při tom podíl skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru má být 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Hobojový kvartet, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOl Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student intenzivně rozvíjí své technické a hudební dovednosti. Na konkrétních náročných skladbách je student veden ke stylové interpretaci sólového repertoáru. Repertoár je zaměřen na přípravu absolventského projektu a současně je směřován na přípravu pro výběrová řízení nebo interpretační soutěže.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen věnovat se samostatné odborné činnosti a vykonávat povolání ve vysoce konkurenčním prostředí. Osvojení náročných a praktických dovedností uplatní zejména v povolání pedagoga ZUŠ a hráče symfonických nebo operních orchestrů.
Osnova
  • Rozvoj uměleckých a technických schopností, prohlubování samostatnosti interpretačního úsudku. Příprava absolventského recitálu.
  • Učební osnova obsahuje repertoár z různého slohového období a může obsahovat následující skladby:
  • A:
    Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
    Fiala, J.: Kvartet
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Hindemith, P.: Sonáta
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Foret, F.: Patres et Rythmes Champetres
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
    Vaughan Williams, R.: Koncert
    Dranishnikova, M.: Poem
    Skalkottas, N.: Concertino (Margun Music Inc)
    Mihalovici, M.: Sonatina Op. 13 (1928)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
Literatura
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Neumann, F.: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen.
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínky pro výběr program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení ve dvou termínech, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem). Při tom podíl skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru má být 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Hobojový kvartet, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2019
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 15:10–16:45 215, St 10:10–10:55 212
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOl Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student intenzivně rozvíjí své technické a hudební dovednosti. Na konkrétních náročných skladbách je student veden ke stylové interpretaci sólového repertoáru. Repertoár je zaměřen na přípravu absolventského projektu a současně je směřován na přípravu pro výběrová řízení nebo interpretační soutěže.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen věnovat se samostatné odborné činnosti a vykonávat povolání ve vysoce konkurenčním prostředí. Osvojení náročných a praktických dovedností uplatní zejména v povolání pedagoga ZUŠ a hráče symfonických nebo operních orchestrů.
Osnova
  • Rozvoj uměleckých a technických schopností, prohlubování samostatnosti interpretačního úsudku. Příprava absolventského recitálu.
  • Učební osnova obsahuje repertoár z různého slohového období a může obsahovat následující skladby:
  • A:
    Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
    Fiala, J.: Kvartet
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Hindemith, P.: Sonáta
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Foret, F.: Patres et Rythmes Champetres
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
    Vaughan Williams, R.: Koncert
    Dranishnikova, M.: Poem
    Skalkottas, N.: Concertino (Margun Music Inc)
    Mihalovici, M.: Sonatina Op. 13 (1928)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
Literatura
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Neumann, F.: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen.
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínky pro výběr program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení ve dvou termínech, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem). Při tom podíl skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru má být 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Hobojový kvartet, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2018
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II && EVER ( H60109HOl Hra na nástroj III - abs. projekt )
Úspěšné ukončení studia předmětu Hra na nástroj II v druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
Výstupy z učení
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Osnova
  • Závěrečná příprava a realizace absolventského bakalářského koncertu ve formě veřejného recitálu v délce 60 min.
  • Podmínky pro program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení – dva koncerty, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem) a dle seznamu doporučeného repertoáru. Při tom podíl skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru má být 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Hobojový kvartet, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
  • Příklad programu:
  • 1. koncert: J. S. Bach Adagio pro hoboj a cembalo, C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro hoboj a cembalo, G. Ránky Don Quichot a Dulcinea pro hoboj a cembalo.
  • 2. koncert: B. Martinů Koncert, F. Poulenc Trio pro hoboj, fagot a klavír.
  • Součásti přípravy bakalářského koncertu je pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a intonačních cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
  • Podmínky pro udělení zápočtů - 3. ročník bakalářského studia:
  • 1). Splnění úkolu dle harmonogramu přípravy programu bakalářského koncertu, schváleného vedoucím bakalářského projektu.
  • 2). Úspěšná realizace bakalářského koncertu.
  • Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
  • A:
  • Skladby pro sólový hoboj:
  • G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
  • J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
  • C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
  • J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
  • G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
  • G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
  • A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
  • C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
  • M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
  • F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
  • A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
  • A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
  • A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
  • G. Ph. Telemann Koncert F dur
  • T. Albinoni Koncert d moll
  • J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
  • J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
  • W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
  • J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
  • F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
  • A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
  • B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
  • W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • J. Fiala Kvartet
  • C:
  • R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
  • R. Schumann: Adagio a Allegro
  • C. Saint-Saens Sonáta
  • P. Sancan: Sonatina
  • P. Hindemith: Sonáta
  • E. Bozza: Conte Pastorale
  • E. Bozza: Pastorální Fantazie
  • F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
  • J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
  • J. W. Kalliwoda: Concertino
  • V. Bellini: Koncert
  • J. Absil: Burlesque
  • D. Milhaud: Sonatina
  • H. Dutilleux: Sonáta
  • F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
  • J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
  • B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
  • R. Vaughan Williams: Koncert
  • M. Dranishnikova: Poem
  • N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
  • M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
  • J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
  • S. Bodorová: Magikon
  • K. Slavický: Suita
  • A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
  • G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Literatura:
  • Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
  • Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
  • Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
  • Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
Literatura
  • Likin, Jurij: reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Náhradní obsah: Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
Výukové metody
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2017
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II && EVER ( H60109HOl Hra na nástroj III - abs. projekt )
Úspěšné ukončení studia předmětu Hra na nástroj II v druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
Výstupy z učení
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Osnova
  • Závěrečná příprava a realizace absolventského bakalářského koncertu ve formě veřejného recitálu v délce 60 min.
  • Podmínky pro program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení – dva koncerty, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem) a dle seznamu doporučeného repertoáru. Při tom podíl skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru má být 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Hobojový kvartet, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
  • Příklad programu:
  • 1. koncert: J. S. Bach Adagio pro hoboj a cembalo, C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro hoboj a cembalo, G. Ránky Don Quichot a Dulcinea pro hoboj a cembalo.
  • 2. koncert: B. Martinů Koncert, F. Poulenc Trio pro hoboj, fagot a klavír.
  • Součásti přípravy bakalářského koncertu je pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a intonačních cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
  • Podmínky pro udělení zápočtů - 3. ročník bakalářského studia:
  • 1). Splnění úkolu dle harmonogramu přípravy programu bakalářského koncertu, schváleného vedoucím bakalářského projektu.
  • 2). Úspěšná realizace bakalářského koncertu.
  • Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
  • A:
  • Skladby pro sólový hoboj:
  • G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
  • J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
  • C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
  • J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
  • G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
  • G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
  • A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
  • C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
  • M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
  • F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
  • A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
  • A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
  • A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
  • G. Ph. Telemann Koncert F dur
  • T. Albinoni Koncert d moll
  • J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
  • J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
  • W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
  • J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
  • F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
  • A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
  • B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
  • W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • J. Fiala Kvartet
  • C:
  • R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
  • R. Schumann: Adagio a Allegro
  • C. Saint-Saens Sonáta
  • P. Sancan: Sonatina
  • P. Hindemith: Sonáta
  • E. Bozza: Conte Pastorale
  • E. Bozza: Pastorální Fantazie
  • F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
  • J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
  • J. W. Kalliwoda: Concertino
  • V. Bellini: Koncert
  • J. Absil: Burlesque
  • D. Milhaud: Sonatina
  • H. Dutilleux: Sonáta
  • F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
  • J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
  • B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
  • R. Vaughan Williams: Koncert
  • M. Dranishnikova: Poem
  • N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
  • M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
  • J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
  • S. Bodorová: Magikon
  • K. Slavický: Suita
  • A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
  • G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Literatura:
  • Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
  • Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
  • Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
  • Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
Literatura
  • Likin, Jurij: reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Náhradní obsah: Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
Výukové metody
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2016
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II && EVER ( H60109HOl Hra na nástroj III - abs. projekt )
Úspěšné ukončení studia předmětu Hra na nástroj II v druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Závěrečná příprava programu pro absolventský koncert.
Osnova
  • Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry.
    Práce na skladbě se skládá z několika fází: a). Preparace - příprava na nácvik skladby. b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspirace. c). Iluminace – nalezení řešení, které povede k rychlému nastudování skladby. d). Elaborace - cvičení, technická příprava skladby, praktická každodenní práce na skladbě. e). Verifikace – ověření a hodnocení výkonu. Ověření dostatečné přípravy skladby pomocí nahrávky (samostatná analýza), konzultace s pedagogem při hodinách, rozbor vystoupení na koncertech a seminářích. f). Koncertní provedení skladby.
    - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
    - Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
    - Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en forme d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
Literatura
  • Likin, Jurij: reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Náhradní obsah: Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
Zápočet
Navazující předměty
Informace učitele
likin@jamu.cz
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II && EVER ( H60109HOl Hra na nástroj III - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj II ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Závěrečná příprava programu pro absolventský koncert.
Osnova
  • Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry.
    V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů a hudebních institucí.
    Práce na skladbě se skládá z několika fází: a). Preparace - příprava na nácvik skladby. b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspirace. c). Iluminace – nalezení řešení, které povede k rychlému nastudování skladby. d). Elaborace - cvičení, technická příprava skladby, praktická každodenní práce na skladbě. e). Verifikace – ověření a hodnocení výkonu. Ověření dostatečné přípravy skladby pomocí nahrávky (samostatná analýza), konzultace s pedagogem při hodinách, rozbor vystoupení na koncertech a seminářích. f). Koncertní provedení skladby.
    - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
    - Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
    - Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en forme d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
Literatura
  • Likin, Jurij: reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Náhradní obsah: Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
SZZ
Navazující předměty
Informace učitele
likin@jamu.cz
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II && EVER ( H60109HOl Hra na nástroj III - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj II ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Závěrečná příprava programu pro absolventský koncert.
Osnova
  • Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry.
    V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů a hudebních institucí.
    Práce na skladbě se skládá z několika fází: a). Preparace - příprava na nácvik skladby. b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspirace. c). Iluminace – nalezení řešení, které povede k rychlému nastudování skladby. d). Elaborace - cvičení, technická příprava skladby, praktická každodenní práce na skladbě. e). Verifikace – ověření a hodnocení výkonu. Ověření dostatečné přípravy skladby pomocí nahrávky (samostatná analýza), konzultace s pedagogem při hodinách, rozbor vystoupení na koncertech a seminářích. f). Koncertní provedení skladby.
    - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
    - Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
    - Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en forme d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
Literatura
  • Likin, Jurij: reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Náhradní obsah: Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
SZZ
Navazující předměty
Informace učitele
likin@jamu.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2013
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II
Absolvování předmětu Hra na nástroj II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    Výběr vhodných skladeb pro bakalářský projekt, s akcentem na individuální projev každého jednotlivce.

    Melodické nástroje -
    U sólově zaměřených hráčů výběr z virtuóznějších skladeb (výběr ze skladeb N. J. Živkoviće: Fluctus, Ultimatum I - Musica Europea, Ilijaš - Gertel Verlag; skladby z okruhu kolem L. H. Stevense - Keyboard Percussion Publ., transkripce).
    U hráčů orientujících se na soudobou hudbu možnost interpretace nových skladeb studentů a pedagogů katedry kompozice.
    U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru, navíc nutnost posilovat schopnost hry z listu (důležité pro možnou budoucí hru v orchestru), např. P. Boona: Rhythmical Articulation for the Bass Clef Instruments.

    Malý buben -
    U hráčů zaměřených na malý buben, pomoc při výběru vhodné absoloventské skladby, přičemž bude přihlíženo zejména k osobitosti projevu.
    Dotváření herního přednesu a individuality studenta v dané oblasti jeho zájmu.
    U zájemců o orchestrální hru studium hry z listu.
    Studijní materiál: dle vlastního výběru.

    Tympány -
    Dosažení maximální úrovně hry na čtyři až pět tympánů interpretací cvičení a etud vysoké technické náročnosti, v různých dynamických stupních a tempech, se zaměřením na zvukovou - hudební kvalitu projevu.
    Výběr sólové skladby pro bakalářský koncert v letním semestru, její rozbor a postupná příprava s důrazem na osobitý přínos studenta dané kompozici, např.: A. Lepak: Thirty-Two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A.Lepak - Fifty Master Etudes for Timpani (Windsor Music Publications); W. Thärichen - Koncert fűr Pauken und Orchester, op.34 (Bote & Bock); W. Kraft - Variations for King George for solo timpani; N. J. Živković - Cadenza for Timpani; K. Stockhauzen - Schlagtrio für Klavier und 2x3 Pauken Nr.1/3; B. Bartók - Sonata for Two Pianos & Percussion; E. Carter - Eight Pieces for Four Timpani
    Studijní materiál: H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister)
    E. Keune: Ein Schulwerk - Pauken (VEB Deutscher Verlag fűr Musik Leipzig)
    Peters, Mitchel: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing Co., Inc.)
    Firth, Vic: The Solo Timpanist (Carl Fischer)

    LETNÍ SEMESTR
    Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry - podle individuálního směřování, s důrazem na co nejlepší prezentaci daného studenta, dále pečlivý výběr prostředí pro projekt (vhodná akustika, dostatek prostoru na pódiu a míst pro publikum atd.).
    V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů, hudebních škol a institucí.
    Podmínkou k udělení zápočtu je vytvoření:
    1. vlastní přelaďovací etudy pro čtyři tympány v délce min. 32 taktů
    2. vlastní kompozice pro malý buben
Literatura
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.