H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/24. 13 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
doc. Jurij Likin
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem. Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
Výstupy z učení
Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
Osnova
  • Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
  • Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Doporučeným podílem skladeb barokního období za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1 (viz nabídka předmětu Studium repertoáru s cembalem pro studenty oboru Hra na hoboj).
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
  • Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
  • Navrhovaný repertoár:
  • Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
Literatura
    povinná literatura
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
    doporučená literatura
  • Schaeferdiek, M.: Foundations of Oboe Playing
  • Rothwell, E.: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Burgess, G., Haynes, B.: The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Barret, A.M. R., Schuring, M.: Oboe Method
  • Sprenkle, R.: The Art of Oboe Playing
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Bělský, V.: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Goosens, L. - Roxburgh, E.: Oboe. Macdonald and Janes, London 1977.
  • Schuring, M.: Oboe: Art and Method
    neurčeno
  • Passin, G.: Die Spieltechnik der Oboe
Výukové metody
2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, tři vystoupení na Interpretačním semináři v akademickém roce
Metody hodnocení
jedno bodované koncertní vystoupení o délce minimálně 30 min. v akademickém roce
klasifikovaný zápočet - komisionální
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučeným podílem skladeb barokního období za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1 (viz nabídka předmětu Studium repertoáru s cembalem pro studenty oboru Hra na hoboj).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2023
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
Výstupy z učení
Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
Osnova
  • Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
  • Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích (tři vystoupení za celý akademický rok, délka každého vystoupení minimálně 10 min.), semestrálních zkouškách (každý semestr před zkušební komisí) a na ročníkovém koncertu (délka vystoupení 20min., buduje se). Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
  • Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
  • Navrhovaný repertoár:
  • Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
Literatura
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
  • Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
  • Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
Výukové metody
2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2022
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
Výstupy z učení
Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
Osnova
  • Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
  • Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích (tři vystoupení za celý akademický rok, délka každého vystoupení minimálně 10 min.), semestrálních zkouškách (každý semestr před zkušební komisí) a na ročníkovém koncertu (délka vystoupení 20min., buduje se). Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
  • Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
  • Navrhovaný repertoár:
  • Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
Literatura
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
  • Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
  • Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
Výukové metody
2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2021
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
Výstupy z učení
Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
Osnova
  • Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
  • Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
  • Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
  • Navrhovaný repertoár:
  • Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
Literatura
  • Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
  • Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
Výukové metody
2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2020
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 13:30–15:05 215, St 9:20–10:05 212
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
Výstupy z učení
Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
Osnova
  • Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
  • Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
  • Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
  • Navrhovaný repertoár:
  • Skladby pro sólový hoboj:
    Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
    Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
    Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
    Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
    Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
    Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
    Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
    Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
    Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
    Albinoni, T.: Koncert d moll
    Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
    Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
    Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
    Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
    Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
    Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • C:
    Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    Schumann, R.: Adagio a Allegro
    Saint-Saens, C.: Sonáta
    Sancan, P.: Sonatina
    Bozza, E.: Conte Pastorale
    Bozza, E.: Pastorální Fantazie
    Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
    Kalliwoda, J. W.: Concertino
    Bellini, V.: Koncert
    Absil, J.: Burlesque
    Milhaud, D.: Sonatina
    Dutilleux, H.: Sonáta
    Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
    Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    Bodorová, S.: Magikon
    Slavický, K.: Suita
    Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
Literatura
  • Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
  • Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
Výukové metody
2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
Uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
Výstupy z učení
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Osnova
  • Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné bakalářské práce.
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení minimálně pěti přednesových skladeb / akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období s doprovodem cembala ze seznamu doporučených skladeb A (související předmět - Studium repertoáru s cembalem). Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
  • Další náplni studia předmětu je pokračování v individuálním systému práce: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče. Vypracování předběžného návrhu programu pro bakalářský koncert (3. ročník bakalářského studia), výběr tématu a vedoucího bakalářské práce (v ZS), plnění úkolu dle harmonogramu vedoucího bakalářské práce.
  • Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 2. ročník bakalářského studia:
  • a) realizace třech vystoupení za celý akademický rok na semináři KDN (délka každého vystoupení minimálně 10 min. – neboduje se),
  • b) realizace jednoho vystoupení za celý akademický rok na koncertě KDN – ročníkový koncert, délka vystoupení 20 min. a boduje se, tj. příprava a koncertní provedení skladeb v celkové délce 40 min., ze kterých 20 min. patří skladbám za doprovodu cembala. Na seminářích a koncertu budou interpretovány rozdílné přednesy. Příklad programu: 2x barokní skladba s doprovodem cembala (A. Vivaldi Sonáta c moll, F. Couperin Královský koncert), H. Dutilleux Sonáta, R. Schumann Tři romance.
  • c) Uzavřít každý semestr před zkušební komisi. Při semestrálních zkouškách mohou být použity přednesy ze seminářů a koncertu.
  • d) Uzavřít každý semestr splněním podmínek dle harmonogramu vedoucího absolventského bakalářského projektu.
  • Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
  • A:
  • Skladby pro sólový hoboj:
  • G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
  • J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
  • C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
  • J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
  • G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
  • G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
  • A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
  • C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
  • M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
  • F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
  • A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
  • A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
  • A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
  • G. Ph. Telemann Koncert F dur
  • T. Albinoni Koncert d moll
  • J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
  • J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
  • W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
  • J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
  • F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
  • A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
  • B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
  • W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • J. Fiala Kvartet
  • C:
  • R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
  • R. Schumann: Adagio a Allegro
  • C. Saint-Saens Sonáta
  • P. Sancan: Sonatina
  • P. Hindemith: Sonáta
  • E. Bozza: Conte Pastorale
  • E. Bozza: Pastorální Fantazie
  • F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
  • J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
  • J. W. Kalliwoda: Concertino
  • V. Bellini: Koncert
  • J. Absil: Burlesque
  • D. Milhaud: Sonatina
  • H. Dutilleux: Sonáta
  • F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
  • J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
  • B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
  • R. Vaughan Williams: Koncert
  • M. Dranishnikova: Poem
  • N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
  • M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
  • J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
  • S. Bodorová: Magikon
  • K. Slavický: Suita
  • A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
  • G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Literatura:
  • Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
  • Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
  • Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
  • Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
Literatura
    povinná literatura
  • Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
    doporučená literatura
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013 Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015 Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojis
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
    neurčeno
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
Výukové metody
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet – komisionální.

Metody ověřování výsledků: rozhovor, zkoušení studentů ústní/písemné, analýza výsledků činnosti studenta – vystoupení na seminářích třídy a KDN, zkouškách a veřejných koncertech, semestrální písemné práce, mezioborová umělecká spolupráce, účast v uměleckých a studijních projektech.


Podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účasti ve výuce na celkovém hodnocení: 50%.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2018
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
Uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
Výstupy z učení
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Osnova
  • Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné bakalářské práce.
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení minimálně pěti přednesových skladeb / akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období s doprovodem cembala ze seznamu doporučených skladeb A (související předmět - Studium repertoáru s cembalem). Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
  • Další náplni studia předmětu je pokračování v individuálním systému práce: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče. Vypracování předběžného návrhu programu pro bakalářský koncert (3. ročník bakalářského studia), výběr tématu a vedoucího bakalářské práce (v ZS), plnění úkolu dle harmonogramu vedoucího bakalářské práce.
  • Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 2. ročník bakalářského studia:
  • a) realizace třech vystoupení za celý akademický rok na semináři KDN (délka každého vystoupení minimálně 10 min. – neboduje se),
  • b) realizace jednoho vystoupení za celý akademický rok na koncertě KDN – ročníkový koncert, délka vystoupení 20 min. a boduje se, tj. příprava a koncertní provedení skladeb v celkové délce 40 min., ze kterých 20 min. patří skladbám za doprovodu cembala. Na seminářích a koncertu budou interpretovány rozdílné přednesy. Příklad programu: 2x barokní skladba s doprovodem cembala (A. Vivaldi Sonáta c moll, F. Couperin Královský koncert), H. Dutilleux Sonáta, R. Schumann Tři romance.
  • c) Uzavřít každý semestr před zkušební komisi. Při semestrálních zkouškách mohou být použity přednesy ze seminářů a koncertu.
  • d) Uzavřít každý semestr splněním podmínek dle harmonogramu vedoucího absolventského bakalářského projektu.
  • Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
  • A:
  • Skladby pro sólový hoboj:
  • G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
  • J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
  • C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
  • J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
  • G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
  • G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
  • A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
  • C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
  • M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
  • F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
  • A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
  • A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
  • A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
  • G. Ph. Telemann Koncert F dur
  • T. Albinoni Koncert d moll
  • J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
  • J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
  • W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
  • J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
  • F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
  • A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
  • B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
  • W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • J. Fiala Kvartet
  • C:
  • R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
  • R. Schumann: Adagio a Allegro
  • C. Saint-Saens Sonáta
  • P. Sancan: Sonatina
  • P. Hindemith: Sonáta
  • E. Bozza: Conte Pastorale
  • E. Bozza: Pastorální Fantazie
  • F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
  • J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
  • J. W. Kalliwoda: Concertino
  • V. Bellini: Koncert
  • J. Absil: Burlesque
  • D. Milhaud: Sonatina
  • H. Dutilleux: Sonáta
  • F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
  • J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
  • B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
  • R. Vaughan Williams: Koncert
  • M. Dranishnikova: Poem
  • N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
  • M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
  • J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
  • S. Bodorová: Magikon
  • K. Slavický: Suita
  • A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
  • G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Literatura:
  • Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
  • Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
  • Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
  • Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
Literatura
    povinná literatura
  • Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
    doporučená literatura
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013 Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015 Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojis
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
    neurčeno
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
Výukové metody
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet – komisionální.

Metody ověřování výsledků: rozhovor, zkoušení studentů ústní/písemné, analýza výsledků činnosti studenta – vystoupení na seminářích třídy a KDN, zkouškách a veřejných koncertech, semestrální písemné práce, mezioborová umělecká spolupráce, účast v uměleckých a studijních projektech.


Podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účasti ve výuce na celkovém hodnocení: 50%.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2017
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb různých slohových období (barokní skladba je povinná) pro vystoupení na ročníkovém koncertu, interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách. Příprava skladeb pro účast v konkurzech na místa v komorních, operních a symfonických orchestrech (W. A.Mozart Koncert C dur a skladba pro sólový hoboj). Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
Osnova
  • Vypracování předběžného návrhu programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
    - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
    - Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
    - Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
    - Návrh přednesových skladeb akcentujících díla klasická: L. A. Lebrun Koncert č. 1 d moll, F. Krommer Kramář Koncert F dur, Fr. Devienne Sonáty, W. A. Mozart Koncert C dur, W. A. Mozart Kvartet F dur.
    - Návrh přednesových skladeb romantického slohového období: R. Schumann Tři Romance, J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228.
    - Návrh přednesových skladeb barokního období: J. S. Bach Sonáta g moll BWV1030b, J. S. Bach Partita g moll BWV 1013 pro sólový hoboj, C. Ph. E. Bach Sonáta a moll pro sólový hoboj, G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj, N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido.
    - Výběr přednesových skladeb 20. století: F. Poulenc Sonáta, E. Bozza : Fantasie pastorale, Op. 37, B. Britten Šest Metamorfóz pro sólová hoboj, B. Britten Tempoval variations, A. Dorati Pět kusů pro sólový hoboj, H. Dutilleux Sonáta.
Literatura
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet - komisionální
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2016
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb různých slohových období (barokní skladba je povinná) pro vystoupení na ročníkovém koncertu, interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách. Příprava skladeb pro účast v konkurzech na místa v komorních, operních a symfonických orchestrech (W. A.Mozart Koncert C dur a skladba pro sólový hoboj). Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
Osnova
  • Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb. Tato přípravná práce na programu pro absolventský koncert má počáteční fáze: a). Preparace - příprava na nácvik skladby b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspiraci.
    - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
    - Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
    - Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
    - Návrh přednesových skladeb akcentujících díla klasická: L. A. Lebrun Koncert č. 1 d moll, F. Krommer Kramář Koncert F dur, W. A. Mozart Koncert C dur, W. A. Mozart Kvartet F dur.
    - Návrh přednesových skladeb romantického slohového období: R. Schumann Tři Romance, J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228.
    - Návrh přednesových skladeb barokního období: J. S. Bach Sonáta g moll BWV1030b, J. S. Bach Partita g moll BWV 1013 pro sólový hoboj, C. Ph. E. Bach Sonáta a moll pro sólový hoboj, G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj, N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido.
    - Výběr přednesových skladeb 20. století: F. Poulenc Sonáta, E. Bozza : Fantasie pastorale, Op. 37, B. Britten Šest Metamorfóz pro sólová hoboj, B. Britten Tempoval variations, A. Dorati Pět kusů pro sólový hoboj, H. Dutilleux Sonáta.
Literatura
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet - komisionální
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb různých slohových období (barokní skladba je povinná) pro vystoupení na ročníkovém koncertu, interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách. Příprava skladeb pro účast v konkurzech na místa v komorních, operních a symfonických orchestrech (W. A.Mozart Koncert C dur a skladba pro sólový hoboj). Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
Osnova
  • Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb. Tato přípravná práce na programu pro absolventský koncert má počáteční fáze: a). Preparace - příprava na nácvik skladby b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspiraci.
    - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
    - Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
    - Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
    - Návrh přednesových skladeb akcentujících díla klasická: L. A. Lebrun Koncert č. 1 d moll, F. Krommer Kramář Koncert F dur, W. A. Mozart Koncert C dur, W. A. Mozart Kvartet F dur.
    - Návrh přednesových skladeb romantického slohového období: R. Schumann Tři Romance, J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228.
    - Návrh přednesových skladeb barokního období: J. S. Bach Sonáta g moll BWV1030b, J. S. Bach Partita g moll BWV 1013 pro sólový hoboj, C. Ph. E. Bach Sonáta a moll pro sólový hoboj, G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj, N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido.
    - Výběr přednesových skladeb 20. století: F. Poulenc Sonáta, E. Bozza : Fantasie pastorale, Op. 37, B. Britten Šest Metamorfóz pro sólová hoboj, B. Britten Tempoval variations, A. Dorati Pět kusů pro sólový hoboj, H. Dutilleux Sonáta.
Literatura
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet - komisionální
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60104HOl Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud vyšší obtížnosti. Důraz na zdokonalení prstové techniky - přesné vyslovení rytmicko-technických pasáží. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace). Výběr přednesových skladeb akcentujících díla klasická.
    - Doporučené etudy : H. Hadamovski : Oboe Schule. E. Loyon : 32 etud pro hoboj.
    - Návrh přednesových skladeb : Baroko : J.S. Bach : Sonáty pro hoboj a varhany č. 1 (98), č. 2 (81), č. 3 (99). A. Vivaldi : Koncert C dur. A. Besozzi: Sonáta C dur. Klasicismus : J. Haydn : Koncert C dur. J.A. Koželuh : Koncert F dur. J.Chr. Bach : Koncert F dur. F.A. Rosetti : Koncert C dur. Romantismus : R. Schumann : Tři romance, op. 94. E. Bozza : Fantasie pastorale, op. 37. Fr. Suchý : Fantasie.
    - Výběr skladeb (s ohledem na dramaturgickou stavbu) pro tři seminární vystoupení a veřejné (bodované) vystoupení ve 2. ročníku.
    LS
    - Interpretace vybraných barokních kompozic (J.S. Bach, G.F. Händel -
    - sonáty, koncerty) s akcentem na stavbu melodické linky a fráze. Zdokonalování znalostí dobové interpretace melodických ozdob. Důraz na formální rozbor skladeb k praktickému studiu barokního a klasického repertoáru.
    - Výběr skladeb pro zimní semestr třetího ročníku s výrazným zastoupením děl autorů 20. století.
    - Návrh přednesových skladeb : J.S. Bach : Koncert F dur. G.F. Händel : Sonáty g moll, c moll. A. Vivaldi : Sonáty, koncerty - výběr. F.V. Kramář : Koncert F dur, op. 52. J.V. Kalivoda : Morceau de salon, op. 228. F. Lamy : Pastorales variéees.
Literatura
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet - komisionální
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.