H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/2/24. 13 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- doc. Jurij Likin
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, Hdech:B)
- Cíle předmětu
- Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem. Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
- Výstupy z učení
- Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
- Osnova
- Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
- Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Doporučeným podílem skladeb barokního období za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1 (viz nabídka předmětu Studium repertoáru s cembalem pro studenty oboru Hra na hoboj).
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
- Navrhovaný repertoár:
- Skladby pro sólový hoboj:
Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj - Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara) - Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
Albinoni, T.: Koncert d moll
Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055 - B:
Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter) - C:
Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
Schumann, R.: Adagio a Allegro
Saint-Saens, C.: Sonáta
Sancan, P.: Sonatina
Bozza, E.: Conte Pastorale
Bozza, E.: Pastorální Fantazie
Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
Kalliwoda, J. W.: Concertino
Bellini, V.: Koncert
Absil, J.: Burlesque
Milhaud, D.: Sonatina
Dutilleux, H.: Sonáta
Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
Bodorová, S.: Magikon
Slavický, K.: Suita
Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura
- povinná literatura
- Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
- doporučená literatura
- Schaeferdiek, M.: Foundations of Oboe Playing
- Rothwell, E.: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Burgess, G., Haynes, B.: The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Barret, A.M. R., Schuring, M.: Oboe Method
- Sprenkle, R.: The Art of Oboe Playing
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Bělský, V.: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Goosens, L. - Roxburgh, E.: Oboe. Macdonald and Janes, London 1977.
- Schuring, M.: Oboe: Art and Method
- neurčeno
- Passin, G.: Die Spieltechnik der Oboe
- Výukové metody
- 2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, tři vystoupení na Interpretačním semináři v akademickém roce
- Metody hodnocení
- jedno bodované koncertní vystoupení o délce minimálně 30 min. v akademickém roce
klasifikovaný zápočet - komisionální - Navazující předměty
- Informace učitele
- Doporučeným podílem skladeb barokního období za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1 (viz nabídka předmětu Studium repertoáru s cembalem pro studenty oboru Hra na hoboj).
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2023
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, Hdech:B)
- Cíle předmětu
- Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
- Výstupy z učení
- Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
- Osnova
- Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
- Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích (tři vystoupení za celý akademický rok, délka každého vystoupení minimálně 10 min.), semestrálních zkouškách (každý semestr před zkušební komisí) a na ročníkovém koncertu (délka vystoupení 20min., buduje se). Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
- Navrhovaný repertoár:
- Skladby pro sólový hoboj:
Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj - Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara) - Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
Albinoni, T.: Koncert d moll
Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055 - B:
Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter) - C:
Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
Schumann, R.: Adagio a Allegro
Saint-Saens, C.: Sonáta
Sancan, P.: Sonatina
Bozza, E.: Conte Pastorale
Bozza, E.: Pastorální Fantazie
Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
Kalliwoda, J. W.: Concertino
Bellini, V.: Koncert
Absil, J.: Burlesque
Milhaud, D.: Sonatina
Dutilleux, H.: Sonáta
Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
Bodorová, S.: Magikon
Slavický, K.: Suita
Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
- Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
- Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
- Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
- Výukové metody
- 2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
- Navazující předměty
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2022
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, Hdech:B)
- Hra na hoboj (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
- Výstupy z učení
- Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
- Osnova
- Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
- Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích (tři vystoupení za celý akademický rok, délka každého vystoupení minimálně 10 min.), semestrálních zkouškách (každý semestr před zkušební komisí) a na ročníkovém koncertu (délka vystoupení 20min., buduje se). Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
- Navrhovaný repertoár:
- Skladby pro sólový hoboj:
Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj - Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara) - Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
Albinoni, T.: Koncert d moll
Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055 - B:
Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter) - C:
Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
Schumann, R.: Adagio a Allegro
Saint-Saens, C.: Sonáta
Sancan, P.: Sonatina
Bozza, E.: Conte Pastorale
Bozza, E.: Pastorální Fantazie
Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
Kalliwoda, J. W.: Concertino
Bellini, V.: Koncert
Absil, J.: Burlesque
Milhaud, D.: Sonatina
Dutilleux, H.: Sonáta
Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
Bodorová, S.: Magikon
Slavický, K.: Suita
Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
- Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
- Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
- Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
- Výukové metody
- 2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
- Navazující předměty
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2021
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
- Výstupy z učení
- Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
- Osnova
- Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
- Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
- Navrhovaný repertoár:
- Skladby pro sólový hoboj:
Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj - Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara) - Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
Albinoni, T.: Koncert d moll
Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055 - B:
Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter) - C:
Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
Schumann, R.: Adagio a Allegro
Saint-Saens, C.: Sonáta
Sancan, P.: Sonatina
Bozza, E.: Conte Pastorale
Bozza, E.: Pastorální Fantazie
Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
Kalliwoda, J. W.: Concertino
Bellini, V.: Koncert
Absil, J.: Burlesque
Milhaud, D.: Sonatina
Dutilleux, H.: Sonáta
Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
Bodorová, S.: Magikon
Slavický, K.: Suita
Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura
- Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
- Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
- Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
- Výukové metody
- 2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
- Navazující předměty
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2020
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 13:30–15:05 215, St 9:20–10:05 212
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60104HOz - Hra na nástroj II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Další rozvoj technických dovedností a schopností profesionální interpretace skladeb různých stylových období - hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Příprava k vystoupení na semináři a koncertě v rozsahu min. 30 minut, zintenzivnění schopnosti vytváření vlastního uměleckého názoru a zvládání rozsáhlejších forem.Součástí je rozvoj metodických a pedagogických zkušeností začleněných do výukového programu bakalářského stupně.
- Výstupy z učení
- Student zvládá technicky náročné skladby, má vlastní interpretační názor a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období. Nadále rozvíjí technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu.
- Osnova
- Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
- Další rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra multifoniků, flažoletů, používání moderní dechové techniky).
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení pěti přednesových skladeb/akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období za doprovodu cembala (související předmět - Studium repertoáru s cembalem) a dvě volitelné skladby za doprovodu klavíru. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je zdokonalování systému individuální práce studenta: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
- Navrhovaný repertoár:
- Skladby pro sólový hoboj:
Telemann, G. Ph.: 12 Fantazií pro sólový hoboj
Bach, J. S.: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll pro sólový hoboj - Skladby pro hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
Bach, J. S.: Sonáta g moll BWV 1020
Telemann, G. Ph.: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
Händel, G. Ph.: Sonáta g moll, c moll
Vivaldi, A.: Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
Bach, C. Ph. E.: Sonáta g moll
Marais, M.: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
Couperin, F.: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara) - Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
Marcello, A.: Koncert d moll (Musica Rara)
Vivaldi, A.: Koncert C dur RV 447
Vivaldi, A.: Koncert d moll RV 454
Telemann, G. Ph.: Koncert F dur
Albinoni, T.: Koncert d moll
Bach, J. S.: Koncert d moll BWV1059
Bach, J. S.: Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055 - B:
Mozart, W. A.: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
Hummel, J. N.: Introdukce, téma a variace
Kramář, F. V.: Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
Lebrun, A.: Koncert d moll č. 1 (Schott)
Crussel, B. H.: Divertimento, Op. 9
Mozart, W. A.: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter) - C:
Schumann, R.: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
Schumann, R.: Adagio a Allegro
Saint-Saens, C.: Sonáta
Sancan, P.: Sonatina
Bozza, E.: Conte Pastorale
Bozza, E.: Pastorální Fantazie
Kalliwoda, J. W.: Morceau de salon
Kalliwoda, J. W.: Concertino
Bellini, V.: Koncert
Absil, J.: Burlesque
Milhaud, D.: Sonatina
Dutilleux, H.: Sonáta
Poulenc, F.: Sonáta (Chester Music)
Francaix, J.: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
Britten, B.: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
Pelikán, J.: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
Bodorová, S.: Magikon
Slavický, K.: Suita
Dorati, A.: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
Silvestrini, G.: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura
- Sprenkle, R., Ledet, D.: The Art of Oboe Playing, 1961, ISBN 0-87487-040-2
- Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
- Goosens, L., Roxburgh, E.: Oboe, Macdonald and Janes, London 1977
- Výukové metody
- 2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací (2 individuální lekce týdně), přednášek, interpretačních seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
- Navazující předměty
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2019
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
Uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
- Výstupy z učení
- Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
- Osnova
- Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné bakalářské práce.
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení minimálně pěti přednesových skladeb / akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období s doprovodem cembala ze seznamu doporučených skladeb A (související předmět - Studium repertoáru s cembalem). Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je pokračování v individuálním systému práce: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče. Vypracování předběžného návrhu programu pro bakalářský koncert (3. ročník bakalářského studia), výběr tématu a vedoucího bakalářské práce (v ZS), plnění úkolu dle harmonogramu vedoucího bakalářské práce.
- Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 2. ročník bakalářského studia:
- a) realizace třech vystoupení za celý akademický rok na semináři KDN (délka každého vystoupení minimálně 10 min. – neboduje se),
- b) realizace jednoho vystoupení za celý akademický rok na koncertě KDN – ročníkový koncert, délka vystoupení 20 min. a boduje se, tj. příprava a koncertní provedení skladeb v celkové délce 40 min., ze kterých 20 min. patří skladbám za doprovodu cembala. Na seminářích a koncertu budou interpretovány rozdílné přednesy. Příklad programu: 2x barokní skladba s doprovodem cembala (A. Vivaldi Sonáta c moll, F. Couperin Královský koncert), H. Dutilleux Sonáta, R. Schumann Tři romance.
- c) Uzavřít každý semestr před zkušební komisi. Při semestrálních zkouškách mohou být použity přednesy ze seminářů a koncertu.
- d) Uzavřít každý semestr splněním podmínek dle harmonogramu vedoucího absolventského bakalářského projektu.
- Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
- A:
- Skladby pro sólový hoboj:
- G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
- J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
- C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
- Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
- J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
- G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
- G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
- A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
- C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
- M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
- F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
- Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
- A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
- A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
- A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
- G. Ph. Telemann Koncert F dur
- T. Albinoni Koncert d moll
- J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
- J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
- B:
- W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
- J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
- F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
- A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
- B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
- W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
- J. Fiala Kvartet
- C:
- R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
- R. Schumann: Adagio a Allegro
- C. Saint-Saens Sonáta
- P. Sancan: Sonatina
- P. Hindemith: Sonáta
- E. Bozza: Conte Pastorale
- E. Bozza: Pastorální Fantazie
- F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
- J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
- J. W. Kalliwoda: Concertino
- V. Bellini: Koncert
- J. Absil: Burlesque
- D. Milhaud: Sonatina
- H. Dutilleux: Sonáta
- F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
- J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
- B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
- R. Vaughan Williams: Koncert
- M. Dranishnikova: Poem
- N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
- M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
- J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
- S. Bodorová: Magikon
- K. Slavický: Suita
- A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
- G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura:
- Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
- Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
- Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
- Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
- J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
- Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
- Literatura
- povinná literatura
- Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
- Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- doporučená literatura
- Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
- Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013 Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015 Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojis
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- neurčeno
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Výukové metody
- Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Metody ověřování výsledků: rozhovor, zkoušení studentů ústní/písemné, analýza výsledků činnosti studenta – vystoupení na seminářích třídy a KDN, zkouškách a veřejných koncertech, semestrální písemné práce, mezioborová umělecká spolupráce, účast v uměleckých a studijních projektech.
Podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účasti ve výuce na celkovém hodnocení: 50%. - Navazující předměty
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2018
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
Uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
- Výstupy z učení
- Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
- Osnova
- Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné bakalářské práce.
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení minimálně pěti přednesových skladeb / akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období s doprovodem cembala ze seznamu doporučených skladeb A (související předmět - Studium repertoáru s cembalem). Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je pokračování v individuálním systému práce: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče. Vypracování předběžného návrhu programu pro bakalářský koncert (3. ročník bakalářského studia), výběr tématu a vedoucího bakalářské práce (v ZS), plnění úkolu dle harmonogramu vedoucího bakalářské práce.
- Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 2. ročník bakalářského studia:
- a) realizace třech vystoupení za celý akademický rok na semináři KDN (délka každého vystoupení minimálně 10 min. – neboduje se),
- b) realizace jednoho vystoupení za celý akademický rok na koncertě KDN – ročníkový koncert, délka vystoupení 20 min. a boduje se, tj. příprava a koncertní provedení skladeb v celkové délce 40 min., ze kterých 20 min. patří skladbám za doprovodu cembala. Na seminářích a koncertu budou interpretovány rozdílné přednesy. Příklad programu: 2x barokní skladba s doprovodem cembala (A. Vivaldi Sonáta c moll, F. Couperin Královský koncert), H. Dutilleux Sonáta, R. Schumann Tři romance.
- c) Uzavřít každý semestr před zkušební komisi. Při semestrálních zkouškách mohou být použity přednesy ze seminářů a koncertu.
- d) Uzavřít každý semestr splněním podmínek dle harmonogramu vedoucího absolventského bakalářského projektu.
- Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
- A:
- Skladby pro sólový hoboj:
- G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
- J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
- C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
- Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
- J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
- G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
- G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
- A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
- C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
- M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
- F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
- Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
- A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
- A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
- A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
- G. Ph. Telemann Koncert F dur
- T. Albinoni Koncert d moll
- J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
- J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
- B:
- W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
- J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
- F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
- A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
- B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
- W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
- J. Fiala Kvartet
- C:
- R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
- R. Schumann: Adagio a Allegro
- C. Saint-Saens Sonáta
- P. Sancan: Sonatina
- P. Hindemith: Sonáta
- E. Bozza: Conte Pastorale
- E. Bozza: Pastorální Fantazie
- F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
- J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
- J. W. Kalliwoda: Concertino
- V. Bellini: Koncert
- J. Absil: Burlesque
- D. Milhaud: Sonatina
- H. Dutilleux: Sonáta
- F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
- J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
- B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
- R. Vaughan Williams: Koncert
- M. Dranishnikova: Poem
- N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
- M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
- J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
- S. Bodorová: Magikon
- K. Slavický: Suita
- A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
- G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura:
- Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
- Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
- Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
- Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
- J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
- Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
- Literatura
- povinná literatura
- Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
- Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- doporučená literatura
- Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
- Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013 Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015 Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojis
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- neurčeno
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Výukové metody
- Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Metody ověřování výsledků: rozhovor, zkoušení studentů ústní/písemné, analýza výsledků činnosti studenta – vystoupení na seminářích třídy a KDN, zkouškách a veřejných koncertech, semestrální písemné práce, mezioborová umělecká spolupráce, účast v uměleckých a studijních projektech.
Podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účasti ve výuce na celkovém hodnocení: 50%. - Navazující předměty
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2017
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Příprava na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb různých slohových období (barokní skladba je povinná) pro vystoupení na ročníkovém koncertu, interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách. Příprava skladeb pro účast v konkurzech na místa v komorních, operních a symfonických orchestrech (W. A.Mozart Koncert C dur a skladba pro sólový hoboj). Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
- Osnova
- Vypracování předběžného návrhu programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
- Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
- Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
- Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
- Návrh přednesových skladeb akcentujících díla klasická: L. A. Lebrun Koncert č. 1 d moll, F. Krommer Kramář Koncert F dur, Fr. Devienne Sonáty, W. A. Mozart Koncert C dur, W. A. Mozart Kvartet F dur.
- Návrh přednesových skladeb romantického slohového období: R. Schumann Tři Romance, J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228.
- Návrh přednesových skladeb barokního období: J. S. Bach Sonáta g moll BWV1030b, J. S. Bach Partita g moll BWV 1013 pro sólový hoboj, C. Ph. E. Bach Sonáta a moll pro sólový hoboj, G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj, N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido.
- Výběr přednesových skladeb 20. století: F. Poulenc Sonáta, E. Bozza : Fantasie pastorale, Op. 37, B. Britten Šest Metamorfóz pro sólová hoboj, B. Britten Tempoval variations, A. Dorati Pět kusů pro sólový hoboj, H. Dutilleux Sonáta.
- Vypracování předběžného návrhu programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
- Literatura
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Výukové metody
- individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet - komisionální
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2016
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Příprava na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb různých slohových období (barokní skladba je povinná) pro vystoupení na ročníkovém koncertu, interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách. Příprava skladeb pro účast v konkurzech na místa v komorních, operních a symfonických orchestrech (W. A.Mozart Koncert C dur a skladba pro sólový hoboj). Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
- Osnova
- Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb. Tato přípravná práce na programu pro absolventský koncert má počáteční fáze:
a). Preparace - příprava na nácvik skladby
b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspiraci.
- Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
- Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
- Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
- Návrh přednesových skladeb akcentujících díla klasická: L. A. Lebrun Koncert č. 1 d moll, F. Krommer Kramář Koncert F dur, W. A. Mozart Koncert C dur, W. A. Mozart Kvartet F dur.
- Návrh přednesových skladeb romantického slohového období: R. Schumann Tři Romance, J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228.
- Návrh přednesových skladeb barokního období: J. S. Bach Sonáta g moll BWV1030b, J. S. Bach Partita g moll BWV 1013 pro sólový hoboj, C. Ph. E. Bach Sonáta a moll pro sólový hoboj, G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj, N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido.
- Výběr přednesových skladeb 20. století: F. Poulenc Sonáta, E. Bozza : Fantasie pastorale, Op. 37, B. Britten Šest Metamorfóz pro sólová hoboj, B. Britten Tempoval variations, A. Dorati Pět kusů pro sólový hoboj, H. Dutilleux Sonáta.
- Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb. Tato přípravná práce na programu pro absolventský koncert má počáteční fáze:
a). Preparace - příprava na nácvik skladby
b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspiraci.
- Literatura
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
- Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Výukové metody
- individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet - komisionální
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2015
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( H60104HOz Hra na nástroj II )
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Příprava na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb různých slohových období (barokní skladba je povinná) pro vystoupení na ročníkovém koncertu, interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách. Příprava skladeb pro účast v konkurzech na místa v komorních, operních a symfonických orchestrech (W. A.Mozart Koncert C dur a skladba pro sólový hoboj). Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb.
- Osnova
- Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb. Tato přípravná práce na programu pro absolventský koncert má počáteční fáze:
a). Preparace - příprava na nácvik skladby
b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspiraci.
- Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
- Doporučená každodenní intonační a technická cvičení: A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení, doc. Jurij Likin, JAMU v Brně).
- Doporučené etudy : P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes, N. Nararow Etudy, E. Bozza Etudy, G. Silvestrini 6 Etud.
- Návrh přednesových skladeb akcentujících díla klasická: L. A. Lebrun Koncert č. 1 d moll, F. Krommer Kramář Koncert F dur, W. A. Mozart Koncert C dur, W. A. Mozart Kvartet F dur.
- Návrh přednesových skladeb romantického slohového období: R. Schumann Tři Romance, J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228.
- Návrh přednesových skladeb barokního období: J. S. Bach Sonáta g moll BWV1030b, J. S. Bach Partita g moll BWV 1013 pro sólový hoboj, C. Ph. E. Bach Sonáta a moll pro sólový hoboj, G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj, N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido.
- Výběr přednesových skladeb 20. století: F. Poulenc Sonáta, E. Bozza : Fantasie pastorale, Op. 37, B. Britten Šest Metamorfóz pro sólová hoboj, B. Britten Tempoval variations, A. Dorati Pět kusů pro sólový hoboj, H. Dutilleux Sonáta.
- Vypracování předběžného návrh programu pro absolventský koncert (3. ročník bakalářského studia) a zahájení práce na přípravě navrhovaných skladeb. Tato přípravná práce na programu pro absolventský koncert má počáteční fáze:
a). Preparace - příprava na nácvik skladby
b). Inkubace – dohledávání a sběr myšlenek a nápadů, jakési očekávání uměleckého nápadu – inspiraci.
- Literatura
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
- Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Výukové metody
- individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet - komisionální
- Další komentáře
- Studijní materiály
H60104HOl Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2014
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
- Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60104HOz Hra na nástroj II
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Osnova
- - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud vyšší obtížnosti. Důraz na zdokonalení prstové techniky - přesné vyslovení rytmicko-technických pasáží. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace). Výběr přednesových skladeb akcentujících díla klasická.
- Doporučené etudy : H. Hadamovski : Oboe Schule. E. Loyon : 32 etud pro hoboj.
- Návrh přednesových skladeb : Baroko : J.S. Bach : Sonáty pro hoboj a varhany č. 1 (98), č. 2 (81), č. 3 (99). A. Vivaldi : Koncert C dur. A. Besozzi: Sonáta C dur. Klasicismus : J. Haydn : Koncert C dur. J.A. Koželuh : Koncert F dur. J.Chr. Bach : Koncert F dur. F.A. Rosetti : Koncert C dur. Romantismus : R. Schumann : Tři romance, op. 94. E. Bozza : Fantasie pastorale, op. 37. Fr. Suchý : Fantasie.
- Výběr skladeb (s ohledem na dramaturgickou stavbu) pro tři seminární vystoupení a veřejné (bodované) vystoupení ve 2. ročníku.
LS
- Interpretace vybraných barokních kompozic (J.S. Bach, G.F. Händel -
- sonáty, koncerty) s akcentem na stavbu melodické linky a fráze. Zdokonalování znalostí dobové interpretace melodických ozdob. Důraz na formální rozbor skladeb k praktickému studiu barokního a klasického repertoáru.
- Výběr skladeb pro zimní semestr třetího ročníku s výrazným zastoupením děl autorů 20. století.
- Návrh přednesových skladeb : J.S. Bach : Koncert F dur. G.F. Händel : Sonáty g moll, c moll. A. Vivaldi : Sonáty, koncerty - výběr. F.V. Kramář : Koncert F dur, op. 52. J.V. Kalivoda : Morceau de salon, op. 228. F. Lamy : Pastorales variéees.
- - Pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud vyšší obtížnosti. Důraz na zdokonalení prstové techniky - přesné vyslovení rytmicko-technických pasáží. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace). Výběr přednesových skladeb akcentujících díla klasická.
- Literatura
- Výukové metody
- individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet - komisionální
- Statistika zápisu (nejnovější)