HF:H60071l Dějiny umění II - Informace o předmětu
H60071l Dějiny umění II
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/3. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd - Děkanát - Hudební fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd - Děkanát - Hudební fakulta - Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšní absolvování předmětu H60071z.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem je pochopení východisek a souvislostí vývoje evropského umění 20. století v kontextu vývoje evropské kultury, filozofie a obecných společenských dějin.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat základní slohové a stylové tendence v evropském umění 20. století,
• charakterizovat základní vyjadřovací jednotlivých druhů umění v daném stylu,
• zasadit tyto informace do širších kontextů kulturního a společenského vývoje v Evropě. - Osnova
- Výtvarné umění první poloviny 20. století. Základní koncepční tendence, stěžejní projevy a představitelé – expresionismus, kubismus, abstrakce, surrealismus, nová věcnost, konstruktivismus aj.
- Stylové tendence v evropské hudbě první poloviny 20. století. Vývoj stylů a kompozičních technik s ohledem na teritoriální specifika, hlavní evropská hudební centra (Vídeň, Paříž), návaznost k tradici i její programové odmítání, hledání nových výrazových prostředků.
- Umění performance a experimentu. Happening, experiment, performance a instalace; charakteristika daných přístupů (skupina Fluxus); vztah ars a techné v umění druhé poloviny 20. století (konstruktivismus, konceptuální umění).
- Postmoderna a její projevy v umění. Vztah k moderně a avantgardě, základní rysy, problematika pozitivní definice, neostyly, fúze, charakter postmoderního díla. Projevy v jednotlivých druzích umění, hlavní představitelé a stěžejní teoretické koncepce.
- Diferenciace a specifika artificiální a nonartificiální hudby. Terminologické a funkční vymezení, historický vývoj chápání NAH, problematika kýče a masové kultury; reprodukovatelnost uměleckého díla (T. W. Adorno).
- Literatura
- povinná literatura
- Fukač J. - Vysloužil J.: Slovník české hudební kultury, Praha 1997. info
- doporučená literatura
- HAUSER: Filozofie dějin umění. Praha 1975. info
- neurčeno
- Fukač, J.: Základy hudební sémiotiky, Díl 1.-3., Brno, Masarykova univerzita 1992. info
- PIJOAN,José. Dějiny umění 1. - 8. Praha 1977. 1984. info
- ECO Umberto. Skeptikové a utěšitelé. Praha 1995. info
- HANZAL, J. Od baroka k romantismu. Praha 19987. info
- HUBÍK, S.: Postmoderní kultura. Olomouc 1991. info
- LIESSMANN, Konrad P. Filozofie moderního umění. Olomouc 2000. info
- Výukové metody
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Státní závěrečná zkouška.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60071l