H60030z Dějiny hudby I (do 18 st)

Hudební fakulta
zima 2025
Rozsah
2/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
úspěšné vykonání přijímací zkoušky, zájem o problematiku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/48, pouze zareg.: 0/48
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s vývojem hudby a hudebního myšlení evropského kontinentu, prohloubení dosavadních znalostí evropské hudby, a to v kontextu kultury a umění, sledování postupného rozvoje hudebních forem od středověku po renesanci, přiblížení hlavních skladatelských představitelů.
Výstupy z učení
Student bude schopen: orientace v evropské hudbě středověku a renesance, identifikace a charakterizace jejích stylových prvků, forem, kompozičních postupů, analýza jednotlivých hudebních druhů, zařazení do kontextu kultury dané epochy, popsání možností interpretace hudby těchto slohových epoch.
Osnova
Přehled základních směrů evropské hudby středověku a renesance. Gregoriánský chorál a raný vícehlas Hodinky (officium), mše – proprium a ordinárium, styl sylabický a melismatický, zpěv antifonický a responsoriální Tropy, sekvence, duchovní hry, typy raného vícehlasu Doba gotiky Notredamská škola, ars antiqua, ars nova , trubadúři a truvéři organum, konduktus, motet, píseň, kantiléna, ballade, rondeau, virelais, madrigal trecenta, caccia, hoquetus Rytmické mody, izorytmie, izoperiodicita Renesance Duchovní hudba – mše, moteto Světská hudba – madrigal, chanson, frottola, villanella, německá píseň (Lied), píseň s loutnou Instrumentální hudba – tance, preludium, toccata, ricercar, canzona, variace, Technika parodie (např. parodická mše), colla parte, cantus firmus, tactus, polychoralita (cori spezzati), alternatim
Literatura
  • Lexikony - New Grove Dictionary, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon (odpovídající hesla). info
  • HOPPIN, Richard H. Hudba stredoveku. Bratislava : Hudobné centrum, 2007. info
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby I.: evropský středověk. Praha : Ikar, 2005. info
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby I.: renesance. Praha : Ikar, 2005. info
  • ABRAHAM, Gerald. Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum , 2003. info
  • ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha : SNKHLU, 1964. info
  • EINSTEIN, Alfred: Od renesance k hudbě dneška. Praha : Supraphon , 1968. info
  • KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů : od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha : Supraphon, 1988. info
  • NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996. info
  • SCHNIERER, Miloš. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2007. info
  • SMOLKA, Jaroslav a kolektiv. Dějiny hudby. Brno : Togga , 2001. info
  • CHAILLEY, Jacques. 40 000 let hudby. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965. info
  • MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny, 2000.
Výukové metody
přednáška s využitím audio a videonahrávek, notových a obrazových ukázek, případně studentských referátů
Metody hodnocení
Podmínkou k absolvování předmětu je 70% účast ve výuce. V případě nižší účasti je třeba napsat referát (v něm použité informační zdroje dle požadované normy, citace). Zimní semestr je zakončen písemným zápočtem, příp. semestrálním referátem.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.