DSDZ400 From Page to Stage

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Beranová
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:45 17
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je co nejužší propojení dramaturgie, režie a scénografie při tvorbě základního prostorově-světelného konceptu divadelní inscenace. Posluchač je veden k uvažování o světle od počáteční dramaturgicko-režijní úvahy, přes prostorově-scénografickou koncepci až k samotné realizaci. Každá fáze je uvedena přednáškou pedagoga aktivního v daném oboru, postupně tedy dramaturga, režiséra, scénografa a světelného designéra. Tito pedagogové také práci studentů sledují a pravidelně konzultují. Předmět se zabývá dvěma klíčovými tématy: metodologií tvorby na základě textu a konstruktivní spoluprací v rámci tvůrčího týmu inscenace. Předmět je koncipován tak, aby studenti mohli pracovat na bakalářských projektech ateliéru režie. Studenti všech zúčastněných oborů se setkávají jednou týdně na společném semináři, ve zbytku vyhrazeného času pracují samostatně ve skupinách a konzultují postup práce s pedagogy.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu student:
- rozvine své komunikační a prezentační dovednosti ("soft skills")
- bude schopen analýzy textu.
- bude schopen připravit prezentaci konceptu a dokumentaci nutnou k jeho realizaci
- získá zkušenost s prací v týmu
Osnova
  • 1- 4. týden: Možnosti analýzy dramatického textu
  • Texty, které byly vybrány pro bakalářské projekty jsou postupně společně čteny a analyzovány za použití různých metod analýzy.
  • 5 – 7. týden: Možnosti režijního uchopení
  • Teoretický úvod o metodách režijní práce. V následujících týdnech režiséři jednotlivých projektů představují svou koncepci a postupné kroky a diskutují o nich s pedagogem a ostatními.
  • 8.- 10. týden: Možnosti scénografické a světelné koncepce
  • Teoretický úvod o metodologii scénografie a světelného designu. Výtvarníci prezentují různými metodami svou koncepci a diskutují o ní s pedagogy a ostatními. Preferovanými způsoby prezentace jsou: moodboard, skicy, počítačová vizualizace, storyboard.
  • 11.-13. týden: Příprava na realizaci, konzultace s jednotlivými pedagogy
  • 14. týden: Realizace
  • Realizace probíhá v souladu s harmonogramem zkoušek a konzultace se upravují podle něj. Všichni pedagogové zapojení do procesu se účastní alespoň jedné veřejné prezentace každého projektu. Předmět uzavře společná evaluace projektů a diskuze.
Literatura
  • CASTAGNO, Paul. C.. New Playwrighting Strategies: Language and Media in the 21st Century. Oxon/NYC: Routledge, 2011.
  • OFFORD, John. Lighting for "Romeo and Juliet": Patrick Woodroffe at Vienna State Opera. Cambridge: Entertainment Technology Press Ltd, 2002.
  • BOGART, Anne – LANDAU, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatisches theater. Frankfurt am Mein: Verlag der Autoren, 2015.
  • DAVIS, Toni. Stage Design. Hove: RotoVision 2001.
  • WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visalizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
  • FLIOTSOS, Anne (Ed.): – VIEROW, Wendy Vierow (Ed.). International Women Stage Directors. University of Illinois Press, 2013.
  • BOGART, Anne. A Director Prepares: Seven Essays on Art and Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2001.
  • MITCHELLE, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015.
  • THOMAS, James. Script Analysis for Actors, Directors, and Designers. Waltham: Focal Press, 2014.
  • BABAK, Ebrahimian. Theatre Design, Behind the Scenes with the Top Set, Lighting and Costume Designers. Hove: RotoVision SA, 2006.
Výukové metody
Seminář; práce ve skupinách; konzultace s pedagogem
Metody hodnocení
1) 80% účast na seminářích
2) Realizace projektu (pedagogové přítomni na generální zkoušce, premiéře nebo jedné z repríz představení)
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DSDZ400