DIFA:DRTZ108 Teorie dramatu - Informace o předmětu
DRTZ108 Teorie dramatu
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 413
- Předpoklady
- Výuka bude probíhat částečně seminárním způsobem.
Během semestru budeme číst tyto texty:
- R. Caillois: Hry a lidé;
- J. Mukařovský: Dialog a monolog.
A dále budeme číst kratší texty průběžně zadávané během vyučovacích hodin.
Budeme se zabývat vším, co se k dramatu vztahuje – od teorie her, přes znakové struktury, komunikační principy, žánrovou různorodost, časoprostorové dimenze atd.
Vše si ukážeme na příkladech a některé věci si vyzkoušíme v praxi. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Drama (z řeckého drán) = čin, jednání, skutek. Jeden ze základních literárních druhů slouží po staletí jako předloha divadelní interpretace, případně ke kognitivnímu přijetí apelativní funkce díla formou čtení (tj. knižní drama). Drama dokáže spojit princip objektivní epiky i subjektivní lyriky, čímž vzniká princip mimesis (tj. napodobení). Se svou otevřenou strukturou, využívající dialogické i monologické prvky, didaskalie i různý typ jazykových forem, patří k těm autorským projevům, jejichž cílem je vyvolat v recipientech silné impulsy, vedoucí ke katarzi.
V průběhu akademického roku se budeme zabývat problematikou dramatu i jeho struktury, teoretickými koncepty i jednotlivými složkami a kategoriemi, od teorie her k teorii dramatu. Teoretické uvažování o dramatu provází divadelní práci už od antiky a může mít výrazný vliv na praxi, jíž je a mnohdy v historii bylo oporou. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- používat vhodné termíny analýzy dramatu;
- přemýšlet o divadelních prvcích mimo divadlo;
- popsat, jaký je rozdíl mezi inscenací a představením;
- přemýšlet o publiku;
- popsat život inscenace;
- charakterizovat monolog a dialog. - Osnova
- - drama a divadlo
- - divák a čtenář
- - herní principy
- - struktura dramatu
- - pojmy analýzy dramatu
- - sociologie divadla
- - publikum
- - představení a inscenace
- - monolog a dialog
- ---
- 15. 10. Úvodní hodina. Představení předmětu, literatury a harmonogramu.
- 29. 10. O studii „Analýza dramatu / analýza inscenace – a k čemu na umělecké škole?“. Co je divadlo?
- 5. 11. Sociologie divadla. Úvod.
- 12. 11. Sociologie divadla. Publikum.
- 19. 11. Divadlo mimo divadlo. Studie „Hry a lidé“.
- 26. 11. Představení a inscenace. Život inscenace. Hra, drama.
- 3. 12. Přehled pojmů pro analýzu dramatu a inscenace.
- 10. 12. Monolog a dialog. Studie „Dialog a monolog“.
- 17. 12. Prostor pro vlastní tvorbu (minutové hry). Procvičení pojmů na příkladech a na základě psaní vlastních krátkých dialogů, situací, her.
- 7. 1. Vzájemné představení minutových her. Shrnutí, zakončení.
- Literatura
- povinná literatura
- Caillois, R.: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998. info
- Mukařovský, Jan: Monolog a dialog. In: Mukařovský, Jan: Studie II. Brno 2001, str. 89 - 115. Také in: Mukařovský, Jan: Studie z poetiky. Praha 1982, str. 208 - 229. info
- doporučená literatura
- Aristotelés: Poetika. info
- Veltruský, J. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. info
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008 (a dotisk 2012).
- PROCHÁZKA, Miroslav. Znaky dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988.
- LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987.
- OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 s. ISBN 978-80-7331-082-0. info
- Výukové metody
- přednáška se seminárním cvičením
- Metody hodnocení
- Hodnocení vychází z pravidelné aktivní účasti (tvoří 50 % z celkového hodnocení) a představení závěrečné práce (tvoří 50 % z celkového hodnocení).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DRTZ108