DRBZ302 Dramaturgie a režie III

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Barbora Jandová (přednášející)
prof. MgA. Ivo Krobot (přednášející)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející)
Garance
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 11:30–13:00 406, St 13:30–15:00 406, Pá 13:00–14:30 406
Předpoklady
Absolvování druhého ročníku dramaturgie nebo režie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit posluchače režie a dramaturgie přemýšlet o širších kontextech jejich divadelní tvorby, především vnímat dramaturgii a režii jako filozofické a tvarové hledání a utváření občanského postoje, klást si otázky po podstatě a obsahu svého poslání v divadle. Zároveň také rozvíjet jejich citlivost vůči tvarové a kulturní bohatosti i proměnlivosti současného světa a umění a dávat tak podněty a impulzy pro hledání nových způsobů a možností vyslovení a vyjádření nových témat i inscenačních postupů, která by korespondovala s jejich současným životním pocitem a názorem. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti nepravidelné dramaturgie a postdramatického divadla.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vnímat divadelní text či scénář jako sled situací a akcí, které se mohou stát nástrojem pro vyslovení jejich životních postojů, pocitů a názorů
- rozumět alternativním způsobům divadelní tvorby, které jsou pojmenovávány jako nepravidelná dramaturgie, postdramatické divadlo, autorské divadlo, inscenování v nepravidelném prostoru, pouliční divadlo, divadelní happening, site specific, imerzivní divadlo apod.
- studenti vytvoří náčrty scénářů jedné či více akcí typu pouličního divadla, happeningu, site specific apod.
Osnova
  • Studenti se postupně prostřednictvím seminárních metod a postupů seznámí se základními teoretickými texty o nepravidelné dramaturgii, o inscenování v nepravidelném prostoru, o postdramatickém a autorském divadle, o site specific, o cestách při inscenování pouličního divadla.
  • Budou rozebírány koncepty a tvorba divadel, která patřila mezi hlavní představitele nepravidelné, autorské a studiové tvorby v českém divadle posledních padesáti let (Studio Y, Husa na provázku, HaDivadlo, Komorní divadlo v období D. D. Pařízka, Vosto5, Studio Hrdinů a další).
  • Prostřednictvím audiovizuálních záznamů se studenti seznámí s konkrétní aplikací těchto postupů v klíčových inscenacích, stejně tak i s prací stěžejních režijních osobností.
  • Na základě všech získaných zkušeností budou studenti vytvářet náčrty scénářů akcí typu happeningu, site specific apod.
  • Současně probíhá příprava Dramaturgicko-režijního projektu V.
Literatura
    povinná literatura
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    neurčeno
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Cejpek, Václav, Kovalčuk, Josef (ed.): Přednášky o divadle a umění. JAMU, Brno 2007. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hořínek, Zdeněk: Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha 1998. info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Kovalčuk, Josef: Téma: autorské divadlo. JAMU, Brno 2009. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • Sherhaufer, P.: Tak zvané pouliční divadlo. DIFA JAMU, Brno 2003. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Srba, Bořivoj: Řečí světla, Brno 2004. info
  • Srba, Bořivoj: Vykročila husa a vzala člověka na procházku. Pojď! Jamu, Brno 2010. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
  • Fischer-Lichte, Erika: Estetika performativity (Mníšek pod Brdy, 2011)
  • Kovalčuk, Josef, Oslzlý, Petr: Společný projekt studiových divadel Cesty (křižovatky, jízdní řády, setkání). (Brno, 2011)
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
  • OSLZLÝ, Petr. LET HUSY z Brna až do Amsterodamu a Avignonu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství JAMU, 2017, 768 s. ISBN 978-80-7460-121-7. info
  • OSLZLÝ, Petr. Together / Společně - Labyrinth of the World and Paradise of the Heart - Labyrint svět a ráj srdce - Kopenhagen - Kodaň 1983. 1. vyd. Brno: Nakladatelství JAMU, 2017, 394 s. ISBN 978-80-7460-130-9. info
  • KOVALČUK, Josef a Karel DAVID. Fenomén Hvězdy na vrbě : historie, analýza, rekonstrukce a dokumentace inscenace. 2016, 345 s. ISBN 978-80-7460-109-5. info
  • ROUBAL, Jan a KOVALČUK JOSEF. Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015. ISBN 978-80-7460-085-2. info
  • VÁCLAVOVÁ, Denisa, ŽIŽKA TOMÁŠ a Jan DVOŘÁK. Site specific. Praha: Pražská scéna, 2008. ISBN 978-80-86102-44-3. info
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
Analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, zápočet.

Hodnocení Teorie dramatu bude provedeno na základě posouzení splnění následujících úkolů:
- přečíst dvě verze Krále Jana a komparovat je (ústně; tvoří 30 % celkového hodnocení)
- navštívit představení a napsat recenzi (písemně; 1–2 strany; tvoří 50 % celkového hodnocení)
- zapojit se do seminárních diskuzí (tvoří 20 % celkového hodnocení)
Informace učitele
Dokument s harmonogramem a podrobně rozepsanými úkoly pro Teorii dramatu je vložen do Studijních materiálů k předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DRBZ302