DIFA:DSCZ509 Lighting design concept - Course Information
DSCZ509 Lighting design concept
Theatre FacultyWinter 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %) - Timetable
- Mon 14:30–16:00 17
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu pro divadelní představení, od prvních rešerší po konečnou realizaci. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a realizovat koncepci světelného designu scénického projektu
- vytvořit světelný plán, scénář světelných změn a další dokumentaci nutnou k realizaci světelného designu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem inscenace - Syllabus (in Czech)
- Týden 1: Úvod do tvůrčího procesu ve světelném designu. Analýza tématu a rešerše. Praktické cvičení 1: Moodboard, skicy, text a jejich prezentace.
- Týden 2: Prezentace konceptu v rámci tvůrčího týmu. Prostředky a jazyk.Praktické cvičení 2: Rozbor videí a obrazových materiálů, popis světelných situací a změn.
- Týden 3: Kritéria výběru svítidel a jejich umístění. Praktické cvičení 3: Typy a směry světel, práce se školním modelem.
- Týden 4: Kritéria výběru barev, práce s materiálem. Praktické cvičení 4: Barvy a jejich míchání (školní model).
- Týden 5: Praktické cvičení 5: Světlo a materiál (školní model, materiotéka).
- Týden 6: Schematický plán světelného designu, zkoušky v modelu a jejich dokumentace. Praktické cvičení 6: Mini light design project (práce ve školním modelu).
- Týden 7: Technické požadavky a technická dokumentace. Praktické cvičení 7: Technická specifikace modelového projektu.
- Týden 8: Cuelist/scénář světelných změn, storyboard. Praktické cvičení 8: Scénář světelných změn a storyboard.
- Týden 9: Lightplot, pravidla kreslení světelného plánu a možné techniky a softwary. Případová studie: Romeo Castelluci: Orfeo et Euredice v La Monnaie v Bruselu.
- Týden 10: Práce v prostoru. Světelná zkouška a její příprava.
- Týden 11: Diskuze s odborníkem
- Týden 12: Diskuze s odborníkem
- Týden 13: Praktické cvičení 5: Autoportrét.
- Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
- Literature
- recommended literature
- Keller, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006. info
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- not specified
- CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
- WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visalizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
- BABAK, Ebrahimian. Theatre Design, Behind the Scenes with the Top Set, Lighting and Costume Designers. Hove: RotoVision SA, 2006.
- HART, John. The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation. Waltham: Focal press, 1998.
- THOMAS, James. Script Analysis for Actors, Directors, and Designers. Waltham: Focal Press, 2014.
- PILBROW, Richard. Stage Lighting Design, The Art, The Craft, The Life. London: Nick Hern Books, 2008.
- OFFORD, John. Lighting for "Romeo and Juliet": Patrick Woodroffe at Vienna State Opera. Cambridge: Entertainment Technology Press Ltd, 2002.
- ABULAFIA, Yaron. The Art of Light on Stage, Lighting in Contemporary Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2016.
- GILETTE, Jean Michael – McNAMARA, Michael. Designing with Light: An Introduction to Stage Lighting. NYC: McGraw-Hill Education, 2013.
- Teaching methods (in Czech)
- Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
- Assessment methods (in Czech)
- 1) Posluchač odevzdá minimálně tři detailně vypracované dokumenty, které odpovídají třem různým fázím tvůrčího procesu světelného designu (např. moodboard/storyboard/plánek nebo skicy/technické výkresy/model nebo specifikaci/vizualizaci/light-plot). Tato dokumentace se může vztahovat k praktickému projektu, k projektu v rámci předmětu From Page to Stage, ke klauzurní práci, případně k projektu uskutečňovanému mimo školní kontext. 2) 80% účast
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2023/DSCZ509