DSCZ509 Lighting design concept

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
MgA. Tomáš Příkrý (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–17:45 17
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu pro divadelní představení, od prvních rešerší po konečnou realizaci. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a realizovat koncepci světelného designu scénického projektu
- vytvořit světelný plán, scénář světelných změn a další dokumentaci nutnou k realizaci světelného designu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem inscenace
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1: Úvod do tvůrčího procesu ve světelném designu. Analýza tématu a rešerše. Praktické cvičení 1: Moodboard, skicy, text a jejich prezentace.
  • Týden 2: Prezentace konceptu v rámci tvůrčího týmu. Prostředky a jazyk.Praktické cvičení 2: Rozbor videí a obrazových materiálů, popis světelných situací a změn.
  • Týden 3: Kritéria výběru svítidel a jejich umístění. Praktické cvičení 3: Typy a směry světel, práce se školním modelem.
  • Týden 4: Kritéria výběru barev, práce s materiálem. Praktické cvičení 4: Barvy a jejich míchání (školní model).
  • Týden 5: Praktické cvičení 5: Světlo a materiál (školní model, materiotéka).
  • Týden 6: Schematický plán světelného designu, zkoušky v modelu a jejich dokumentace. Praktické cvičení 6: Mini light design project (práce ve školním modelu).
  • Týden 7: Technické požadavky a technická dokumentace. Praktické cvičení 7: Technická specifikace modelového projektu.
  • Týden 8: Cuelist/scénář světelných změn, storyboard. Praktické cvičení 8: Scénář světelných změn a storyboard.
  • Týden 9: Lightplot, pravidla kreslení světelného plánu a možné techniky a softwary. Případová studie: Romeo Castelluci: Orfeo et Euredice v La Monnaie v Bruselu.
  • Týden 10: Práce v prostoru. Světelná zkouška a její příprava.
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem
  • Týden 12: Diskuze s odborníkem
  • Týden 13: Praktické cvičení 5: Autoportrét.
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • Keller, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006. info
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    not specified
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • GILETTE, Jean Michael – McNAMARA, Michael. Designing with Light: An Introduction to Stage Lighting. NYC: McGraw-Hill Education, 2013.
  • WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visalizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
  • HART, John. The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation. Waltham: Focal press, 1998.
  • THOMAS, James. Script Analysis for Actors, Directors, and Designers. Waltham: Focal Press, 2014.
  • PILBROW, Richard. Stage Lighting Design, The Art, The Craft, The Life. London: Nick Hern Books, 2008.
  • OFFORD, John. Lighting for "Romeo and Juliet": Patrick Woodroffe at Vienna State Opera. Cambridge: Entertainment Technology Press Ltd, 2002.
  • ABULAFIA, Yaron. The Art of Light on Stage, Lighting in Contemporary Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2016.
  • BABAK, Ebrahimian. Theatre Design, Behind the Scenes with the Top Set, Lighting and Costume Designers. Hove: RotoVision SA, 2006.
Teaching methods (in Czech)
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Assessment methods (in Czech)
1) Posluchač odevzdá minimálně tři detailně vypracované dokumenty, které odpovídají třem různým fázím tvůrčího procesu světelného designu (např. moodboard/storyboard/plánek nebo skicy/technické výkresy/model nebo specifikaci/vizualizaci/light-plot). Tato dokumentace se může vztahovat k praktickému projektu, k projektu v rámci předmětu From Page to Stage, ke klauzurní práci, případně k projektu uskutečňovanému mimo školní kontext. 2) 80% účast
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2019/DSCZ509