DMCZ102 Vnitřní herecká technika

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
0/4/2. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Aleš Kohout (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Sylva Talpová
Ateliér muzikálového herectví Sylvy Talpové – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér muzikálového herectví Sylvy Talpové – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 13:00–15:55 122
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty prvního ročníku muzikálového herectví ateliéru doc. Mgr. Sylvy Talpové jako doplňující předmět k Herecké tvorbě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je dovést studenty k osvojení si základní elementární vnitřně herecké techniky K. S. Stanislavského.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen fantazijně tvořivé hry důležité pro tvůrčí proces zkoušení inscenace.
Osnova
  • Předmět slouží jako podpora předmětu Herecká tvorba I v ateliéru muzikálového herectví. V duchu Stanislavského dělení elementární herecké tvorby na vnímání vnitřní a vnější jsou zde studenti vedeni k osvojení si pravidel vnitřní elementární herecké hry. Jsou to mimo jiné: jevištní pozornost, představivost, dané okolnosti, proměna vztahu, tělesné pocity. S přihlédnutím ke specializaci daného ateliéru je zde rozvíjen také cit pro hudební složku podporující vytváření a práci s emocemi. K dosažení vytyčených cílů jsou využívána nejrůznější cvičení na probuzení fantazie, etudy na dané téma s různými okolnostmi. Nedílnou součástí práce je vlastní analýza, při níž získávají studenti zkušenosti i z vnějšího pohledu na danou problematiku.
Literatura
    doporučená literatura
  • DONELLEN, D. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007. info
  • Rapoport, J. M. Herec a jeho práce. Praha: Svoboda, 1946. info
  • Stanislavskij, K. S.: Můj život v umění. Praha 1941. info
Výukové metody
Seminář, cvičení, dílna. Výuka probíhá v několikahodinovém bloku. Po studentovi je vyžadována i samostatná práce a příprava na výuku. Součástí cvičení a hereckých etud na probuzení fantazie je i studentova iniciativa čítající zpracování návrhů a nápadů na ztvárnění daných úkolů nebo práce na zdokonalení výsledného výstupu.
Metody hodnocení
Hodnocení formou klasifikovaného zápočtu hodnotí výsledky práce studenta po celou dobu semestru. Nejen v hodinách ale i domácí přípravu na zadaných úkolech a cvičeních. Nedílnou součástí kladného absolvování předmětu je i pravidelná docházka do výuky. Součástí hodnocení je uspokojivá prezentace dosavadní práce při klauzurní práci.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2019, zima 2020, zima 2024.