DIFA:DRAZ203 History of directing I - Course Information
DRAZ203 History of directing I
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Claudia Francisci (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Ivo Krobot
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:30–14:00 405
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem je zvládnutí přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla I. a DTDZ108 Dějiny českého divadla, alespoň jejich prvních dvou semestrů.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem prvního cyklu tohto předmětu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské a polské činoherní režie, získat přehled o konkrétních režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách režie, o jednotlivých formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat dle potřeby některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech - Syllabus (in Czech)
- Osnova:
- 1. S.M.Stanislavskij - Ranní tvorba, inspirace a vznik MCHAT
- 2. S.M. Stanislavskij - proměny MCHAT během dvou revolucí
- 3. S.M.Stanislavskij - metoda, analýza, práce s hercem
- 4. S.M.Stanislavskij - vedení a organizace divadla, vedení studií, Hoře z rozumu a konce
- 5. V.E.Mejerchold - herecká fáze, režijní začátky, studio v Povarské, Divadlo Komisarževské
- 6. V.E.Mejerchold - Petrohradská divadla, Maškaráda, Studio v Žukovské, koncepce divadel
- 7. V.E.Mejerchold - Divadlo RSFSR, biomechanika, 30-tá léta a konce
- 8. J.Grotowski - Začátky, Divadlo 13 řad v Opoli
- 9. J.Grotowski - analýza inscenací Vytrvalý princ a Apocalypsis cum Figuris
- 10. J.Grotowski - Teatr Laboratorium ve Wroclavi a mimodivadelní inspirace
- 11. E.Barba - založení Odin Teatret, interiérová a exteriérová fáze, práce s hercem
- 12. E.Barba - analýza inscenace The Chronic life, antropologie, organizace divadla
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod. - Assessment methods (in Czech)
- Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška - Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DRAZ203