DDMZ215 Cooperation in the Creative Team

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Blanka Kolegar
Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Student absolvoval přednášky "Dějiny světového divadla" a "Dějiny českého divadla".
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem přednáškového semináře "Spolupráce ve tvůrčím týmu" je seznámit studenty s tvorbou dvou velikánů managementu a režie: S. P. Ďagilevem (Les Ballets Russes) a G. Laliberté (Cirque du Soleil) a prostřednictvím jejich souborů zmapovat tvorbu a řízení soukromých společností.

Dále se přednáška bude tématicky soustřeďovat na: vznik divadelní inscenace z pozice všech participujícím spolupracovníků, orientaci v divadelním, baletním a cirkusovém prostředí na zač. 20. století a dnes, terminologii příslušící ke zvolenému tématu, styčné plochy ke spolupráci manažera a ostatních členů teamu, orientaci v současném umění.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování schopen:

- orientovat se v divadelním prostředí na počátku 20. stol. a v součastnosti
- aktivně mapovat soudobé umění
- určit a popsat organizační model divadla v domácím prostředí (Brno, Praha a Bratislava)
- explikovat koncepci jakéhokoli divadelního kusu
- analyzovat vzniklé situace a vyhledávat problematická místa
- navrhovat řešení problematických situací
- identifikovat možnosti spolupráce s ostatními členy teamu
- komunikovat se všemi členy týmu
Syllabus (in Czech)
  • 1. Práce režiséra (zákl. aspekty práce režiséra) - volba inscenace, text, práce s textem - bibliografie, podpůrná literatura, analýza, dramaturgická práce (adaptace, montáž,...atd.), vymezení žánru, výběr spolupracovníků, postavení teamu, režijní interpretace, koncept, princip, režijní klíč, téma inscenace, explikace (představení teamu), zkušební plán, typy zkoušek, metoda zkoušení, atd.
  • 2. Práce scénografa (základní aspekty práce scénografa) - domluva s režisérem, kompetence, text jako východisko, analýza, podpůrná literatura, orientace v umění, pojmy a termíny, téma, hledání prostorového klíče, studie, nákres scény, maketa, technické parametry, spolupráce s režisérem, s managerem, s herci, atd., explikace, odevzdávačka, účast na zkouškách.
  • 3. Práce dramaturga (zákl. aspekty práce dramaturga) - domluva s režisérem, kompetence, pomoc s výběrem titulu, analýza, podpůrná literatura, text, práce s textem (překlad, škrtání, dopisování, adaptace, montáž), slovo (terminologie, pojmologie, definice), žánr, téma, idea, interpretace, koncept, explikace, účast v průběhu zkoušení, analýza udělaného, analýza premiéry.
  • 4. Práce produkčního - východiska aneb řemeslný základ pro managering: A. orientace v terénu: rozhled, základní typy divadel, typy divadelních inscenací, typy režisérů a jejich pravomoce, typy organizací divadelního tělesa, konkrétní typy divadel a jejich definice, B. Psychologie: třídění, výběr, rozhodnutí (psychologie rozhodování), komunikace (komunikační kompetence, rétorika, komunikace v pracovních situacích, diplomacie a taktika - porady), C. kontakty (mapování terénu, budování kontaktů), D. pracovní morálka a etika: řemeslo, zodpovědnost, profesionalita, etika, E. organizace.
  • 5. Tvorba týmu! - typy teamů.
  • 6. Spolupráce produkčního s režisérem.
  • 7. Spolupráce produkčního se scénografem.
  • 8. Spolupráce produkčního s dramaturgem.
  • 9. Spolupráce produkčního s vedením divadla.
  • 10. Spolupráce produkčního s technickým personálem divadla.
  • 11. Produkční a divák.
Literature
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. info
  • ADAIR, John. Umění kreativního myšlení. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3004-9. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2009, 122 pp. ISBN 978-80-86928-59-3. info
  • ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994, 200 pp. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky - 1x přednáška, 1x seminář.
Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, zvukovým záznamem, A/V, diskuze, samostatná práce student.
Assessment methods (in Czech)
Metody ověřování výsledků - formou rozhovoru, analýza výsledků činnosti studenta, explikace, soustavné sledování výkonu studentů.
Seminární práce, závěrečná explikace, recenze semináře.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DDMZ215