DDMZ202 Marketing I

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/3. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 107
Předpoklady
Úspěšné absolvování I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Dvousemestrální předmět zaměřený na základy marketingu a marketingových komunikací, v rámci něhož se studenti seznámí jak s nezbytnou teorií a terminologií oboru, tak s řadou užitečných informací a zkušeností z marketingové praxe. Nabyté znalosti a dovednosti jsou předpokladem pro úspěšné zvládnutí navazujícího předmětu vyučovaného ve třetím ročníku bakalářského studia Základy marketingového výzkumu a rovněž pro kvalitní přípravu a realizaci bakalářského absolventského projektu, resp. dokumentaci absolventského výkonu.

Cílem předmětu je seznámit studenty se základy marketingu a používanou terminologií, historickým vývojem a současnými trendy v této disciplíně. Vést je k pochopení základních principů fungování marketingového prostředí a chování zákazníků a trhu. Uvést studenty do problematiky cíleného marketingu a podrobně je seznámit s marketingovým mixem a marketingovými komunikacemi.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny marketingu (marketing, marketingový mix, komunikační mix, diferencovaný marketing, segmentace trhu – trží zacílení – tržní umístění, marketingové komunikace ad.),
- vyjmenovat a popsat historické fáze vývoje marketingu,
- vysvětlit rozdíl mezi mikroprostředím, mezoprostředím a makroprostředím,
- vyjmenovat a popsat různé typy poptávky a na ně navazující typy marketingu,
- detailně popsat komplexní produkt,
- popsat a vysvětlit základní principy tvorby cen a na ně navazujících metod,
- popsat a vysvětlit model komunikačního procesu,
- vyjmenovat jednotlivé typy marketingových komunikací, popsat jejich účel, principy a postupy,
- vyjmenovat prvky komunikační kampaně a popsat proces její tvorby.

DOVEDNOSTI
Student umí v rámci zadané ročníkové práce realizované v týmu:
- zpracovat analýzu marketingového prostředí vybrané kulturní instituce/projektu,
- zpracovat analýzu marketingového mixu vybraného kulturního produktu/projektu,
- na základě jasně pojmenovaných cílů a cílových skupin navrhnout komunikační kampaň vybraného kulturního projektu, a to včetně plánu přípravy a realizace, časového harmonogramu a rozpočtu kampaně,
- prezentovat a diskutovat navrženou komunikační kampaň se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity, plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • TÉMATA
    ZIMNÍ SEMESTR
    - Úvod do marketingu
    - Diferencovaný marketing
    - Produkt
    - Úvod do marketingových komunikací
    - Reklama
    - Média a mediální trh
    - Public Relations
    - Guerilla a virální marketing

    LETNÍ SEMESTR
    - Sociální odpovědnost firem
    - Online marketing
    - Sociální sítě
    - Podpora prodeje
    - Direct marketing
    - Komunikační kampaň
    - Cena
    - Distribuce
    - Marketingové situační analýzy
    - Historický vývoj marketingu
Literatura
    povinná literatura
  • Toscani, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Praha: Slovart, 1996. ISBN: 80-85871-82-3. info
  • GOODACRE, Jonathan, Michal LÁZŇOVSKÝ a Martina PECKOVÁ ČERNÁ. The Audience in Centre Stage: Audience Segmentation System in European Theatres [online]. Praha: Academy of Performing Arts in Prague, 2021. ISBN 978-80-7331-585-6
  • THOMPSON, Derek. Hitmakeři: tajemství popularity v éře rozptylování. Přeložil Filip DRLÍK. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-026-2.
  • ZYMAN, Sergio a Armin A. BROTT. Konec reklamy, jak jsme ji dosud znali. Praha: Management Press, 2004. Knihovna světového managementu. ISBN 80-7261-107-0.
  • ŘEZÁČ, Jan. Web ostrý jako břitva. Brno: House of Řezáč, s.r.o, 2014. ISBN 978-80-270-0644-1. info
  • CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-32-5. info
  • GODIN, S. Fialová kráva – Marketing konečně jinak! Praha: Fragment, 2010. ISBN 978-80-253-1120-2. info
    doporučená literatura
  • Levinson, J. C.: Guerilla Marketing. Brno: Computer Press. ISBN: 978-80-251-2472-7. info
  • Godin, S.: Buzz marketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili. Praha: Management Press. ISBN: 80-7261-153-4. info
  • TOMANDL, Ján. Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Computer Press: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3457-3. info
  • www.marketingovenoviny.cz. info
  • www.m-journal.cz. info
  • Kotler, P.: Marketing Management, Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1359-4. info
  • HILL, Elizabeth. Creative arts marketing. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-138-21376-0. info
    neurčeno
  • www.mediaguru.cz
Výukové metody
FORMY VÝUKY
ZIMNÍ SEMESTR
Přednáška/seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3

LETNÍ SEMESTR
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje samostatně či v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení a ročníkovém projektu. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Práce s obrazem a video/audio záznamem
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Samostatná práce studentů
- Brainstorming
- Kritické myšlení
- Metody blended learning
Metody hodnocení
ZIMNÍ SEMESTR
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, zpracovat v průběhu semestru zadané seminární úkoly, na základě zadané literatury zpracovat seminární práci na vybrané marketingové téma a tuto odprezentovat.

Procentuální váha hodnocení:
- zpracování seminárních úkolů: 40 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření znalostí a způsobilostí studenta),
- zpracování seminární práce a prezentace: 60 % (slouží k ověření znalostí a dovedností studenta).

LETNÍ SEMESTR
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, v průběhu semestru samostatně zpracovat zadané seminární úkoly, v týmu připravit marketingový plán ročníkové práce a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- zpracování seminárních úkolů a marketingového plánu ročníkové práce: 50 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření znalostí, dovedností a způsobilostí studenta),
- závěrečný test: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.