DDMZ202 Marketing I

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
1/1/3. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Dvousemestrální předmět zaměřený na základy marketingu a marketingových komunikací, v rámci něhož se studenti seznámí jak s nezbytnou teorií a terminologií oboru, tak s řadou užitečných informací a zkušeností z marketingové praxe. Nabyté znalosti a dovednosti jsou předpokladem pro úspěšné zvládnutí navazujícího předmětu vyučovaného ve třetím ročníku bakalářského studia Základy marketingového výzkumu a rovněž pro kvalitní přípravu a realizaci bakalářského absolventského projektu, resp. dokumentaci absolventského výkonu.

Cílem předmětu je seznámit studenty se základy marketingu a používanou terminologií, historickým vývojem a současnými trendy v této disciplíně. Vést je k pochopení základních principů fungování marketingového prostředí a chování zákazníků a trhu. Uvést studenty do problematiky cíleného marketingu a podrobně je seznámit s marketingovým mixem a marketingovými komunikacemi.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny marketingu (marketing, marketingový mix, komunikační mix, diferencovaný marketing, segmentace trhu – trží zacílení – tržní umístění, marketingové komunikace ad.),
- vyjmenovat a popsat historické fáze vývoje marketingu,
- vysvětlit rozdíl mezi mikroprostředím, mezoprostředím a makroprostředím,
- vyjmenovat a popsat různé typy poptávky a na ně navazující typy marketingu,
- detailně popsat komplexní produkt,
- popsat a vysvětlit základní principy tvorby cen a na ně navazujících metod,
- popsat a vysvětlit model komunikačního procesu,
- vyjmenovat jednotlivé typy marketingových komunikací, popsat jejich účel, principy a postupy,
- vyjmenovat prvky komunikační kampaně a popsat proces její tvorby.

DOVEDNOSTI
Student umí v rámci zadané ročníkové práce realizované v týmu:
- zpracovat analýzu marketingového prostředí vybrané kulturní instituce/projektu,
- zpracovat analýzu marketingového mixu vybraného kulturního produktu/projektu,
- na základě jasně pojmenovaných cílů a cílových skupin navrhnout komunikační kampaň vybraného kulturního projektu, a to včetně plánu přípravy a realizace, časového harmonogramu a rozpočtu kampaně,
- prezentovat a diskutovat navrženou komunikační kampaň se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity, plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • TÉMATA
    ZIMNÍ SEMESTR
    - Úvod do marketingu
    - Diferencovaný marketing
    - Produkt
    - Úvod do marketingových komunikací
    - Reklama
    - Média a mediální trh
    - Public Relations
    - Guerilla a virální marketing

    LETNÍ SEMESTR
    - Sociální odpovědnost firem
    - Online marketing
    - Sociální sítě
    - Podpora prodeje
    - Direct marketing
    - Komunikační kampaň
    - Cena
    - Distribuce
    - Marketingové situační analýzy
    - Historický vývoj marketingu
Literatura
    povinná literatura
  • Toscani, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Praha: Slovart, 1996. ISBN: 80-85871-82-3. info
  • GOODACRE, Jonathan, Michal LÁZŇOVSKÝ a Martina PECKOVÁ ČERNÁ. The Audience in Centre Stage: Audience Segmentation System in European Theatres [online]. Praha: Academy of Performing Arts in Prague, 2021. ISBN 978-80-7331-585-6
  • OGILVY, David. Ogilvy o reklamě. 4. vyd. Přeložil Hana ŠKAPOVÁ. Knihovna světového managementu. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-154-6.
  • THOMPSON, Derek. Hitmakeři: tajemství popularity v éře rozptylování. Přeložil Filip DRLÍK. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-026-2.
  • CIALDINI, Robert B. Nové zbraně vlivu: psychologie přesvědčování i v online světě. Přeložil Eva NEVRLÁ. Žádná velká věda. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2023. ISBN 978-80-7555-181-8.
  • LOSEKOOT, Michelle a VYHNÁNKOVÁ, Eliška. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. Žádná velká věda. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 978-80-7555-084-2.
  • ŘEZÁČ, Jan. Web ostrý jako břitva. Brno: House of Řezáč, s.r.o, 2014. ISBN 978-80-270-0644-1. info
    doporučená literatura
  • Levinson, J. C.: Guerilla Marketing. Brno: Computer Press. ISBN: 978-80-251-2472-7. info
  • Godin, S.: Buzz marketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili. Praha: Management Press. ISBN: 80-7261-153-4. info
  • TOMANDL, Ján. Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Computer Press: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3457-3. info
  • www.marketingovenoviny.cz. info
  • www.m-journal.cz. info
  • Kotler, P.: Marketing Management, Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1359-4. info
  • HILL, Elizabeth. Creative arts marketing. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-138-21376-0. info
  • GODIN, S. Fialová kráva – Marketing konečně jinak! Praha: Fragment, 2010. ISBN 978-80-253-1120-2. info
    neurčeno
  • www.mediaguru.cz
Výukové metody
FORMY VÝUKY
ZIMNÍ SEMESTR
Přednáška/seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3

LETNÍ SEMESTR
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje samostatně či v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení a ročníkovém projektu. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Práce s obrazem a video/audio záznamem
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Samostatná práce studentů
- Brainstorming
- Kritické myšlení
- Metody blended learning
Metody hodnocení
ZIMNÍ SEMESTR
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, zpracovat v průběhu semestru zadané seminární úkoly, na základě zadané literatury zpracovat seminární práci na vybrané marketingové téma a tuto odprezentovat.

Procentuální váha hodnocení:
- zpracování seminárních úkolů: 40 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření znalostí a způsobilostí studenta),
- zpracování seminární práce a prezentace: 60 % (slouží k ověření znalostí a dovedností studenta).

LETNÍ SEMESTR
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, v průběhu semestru samostatně zpracovat zadané seminární úkoly, v týmu připravit marketingový plán ročníkové práce a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- zpracování seminárních úkolů a marketingového plánu ročníkové práce: 50 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření znalostí, dovedností a způsobilostí studenta),
- závěrečný test: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.