DIFA:DSCZ202 Kostým II - Informace o předmětu
DSCZ202 Kostým II
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 0/4/4. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 uc_C, Pá 16:15–17:45 uc_C
- Předpoklady
- Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:B)
- Cíle předmětu
- Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu je schopen pracovat s klasickým divadlením textem, analyzovat ho a najít vlastní východiska k jeho interpretaci. Umí řešit významové a výrazové vizuální vztahy, nalézt klíč a koncepci pro kostýmní výpravu na dané téma. Učí se pracovat s různými zdroji inspirace,což je nezbytný předpoklad pro vznik kvalitního uměleckého díla. Učí se propojovat citlivost umělce - vlastní niterné zážitky a zkušenosti - s přemýšlením o současných aktuálních tématech. Vytváří originální kostýmní výpravu, ve které se odráží celá jeho bytost a jedinečnost.
- Osnova
- 1. Zadání semestrálního úkolu č. 1 – téma ANTICKÉ DRAMA. Příběh a jeho téma, způsoby interpretace a inscenování v starověkém Řecku a dnes. 2. Analýza textu, uvědomování si silných míst a doteků, hledání souvislostí s dneškem a vlastní zkušeností, nezbytnost užití inspiračních zdrojů. 3. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, prvních náčrtů. Pokus o charakteristiku postav – slovní pojmenování jakožto výchozí síť k zachycení vnitřní struktury člověka, kterou oděv pak ve vnějším světě vyjadřuje, zesiluje, ukrývá či maskuje. Vztahy mezi postavami – kresby dramatických situací. 4. Hledání a pojmenovávání vlastního tématu. Hledání interpretačních postupů. Konzultace kresebných návrhů a analyzování souvislostí mezi záměrem uchopení postavy a zvoleným oděvem. Zadání souběžného úkolu, který rozvíjí dané téma, a jehož cílem je realizace výtvarného objektu svobodným způsobem. 5. Konzultace celkové koncepce kostýmů, zasazení do doby, možnosti stylizace. Úloha chóru v divadelních hrách a operách a možné způsoby iterpretace . Zpřesňování kresebných návrhů po stránce významové a tvarové. Barva jakožto nositelka významů a emocí - možnosti jejího použití. Konzultace nápadů na výtvarný objekt šaty-past. 6. Konzultace návrhů – zpřesňování významů, dolaďování tvarů a barev, práce s detailem. Líčení, vlásenky, klobouky a doplňky, obuv. Přemýšlení o materiálu a střihu kostýmu. Výtvarná podoba kostýmního návrhu. Konzultace nápadů na výtvarný objekt šaty-past. 7. poslední konzultace na kostýmech Médeiy a zadání nového tématu: semestrální úkol č.2 - ABSURDNÍ DRAMA 8. Rozbor textu, příběh a jeho hrdinové, odkud kam se ubírají, smysl sdělení, smysl otázek, uvědomování si silných míst a doteků, hledání souvislostí s dneškem a vlastní zkušeností, můj svět a můj pohled na svět jakožto základní zdroj inspirace, zároveň nezbytnost práce s vnějšími inspiračními zdroji 9. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, prvních náčrtů. Pokus o charakteristiku postav – slovní pojmenování jakožto výchozí síť k zachycení vnitřní struktury člověka, kterou oděv pak ve vnějším světě vyjadřuje, zesiluje, ukrývá či maskuje. Vztahy mezi postavami – kresby dramatických situací. 10. Hledání a pojmenovávání vlastního tématu, hledání interpretačních postupů. Konzultace kresebných návrhů a analyzování souvislostí mezi záměrem uchopení postavy a zvoleným oděvem. 11. Konzultace celkové koncepce kostýmů, možnosti stylizace. Zpřesňování kresebných návrhů po stránce významové a tvarové. Barva jakožto nositelka významů a emocí - možnosti jejího použití. Konzultace nápadů na výtvarný objekt šaty-past. 12. Konzultace návrhů – zpřesňování významů, dolaďování tvarů a barev, práce s detailem. Líčení, vlásenky, klobouky a doplňky, obuv. Přemýšlení o materiálu a střihu kostýmu. Výtvarná podoba kostýmního návrhu. Konzultace nápadů na výtvarný objekt šaty-past. 13. Poslední konzultace všech projektů. Zpřesňování a čištění významové i tvarové. Schválení koncepce na klauzury - určení prezentace, barevné návrhy všech kostýmů minimálně formát A4. Podoba výtvarného návrhu – měl by splňovat funkční hledisko - být dobře pochopitelný v dílnách pro výrobu kostýmů ale zároveň by měl naplňovat estetická kritéria výtvarného díla.
- Literatura
- doporučená literatura
- PŘÍHODOVÁ, Barbora. Český divadelní kostým / Czech Theatre Costume. In Český divadelní kostým / Czech Theatre Costume. Praha: Pražská scéna, 2011, 263 s. ISBN 978-80-86102-71-9. info
- FUKAI, Akiko, et al., Móda. Dějiny odívání 18., 19. a 20. století, Praha 2003, ISBN 3-8228-2624-3
- SEELLINGOVÁ, Charlotte: Století módy, Slovárt 2000, ISBN: 80-7209-247-2
- Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
- WATANABE, Naoki: Contemporary Fashion Illustration Techniques, 2009, ISBN-11592535569 ISBN-13 9781592535569
- Hlaváčková, Konstantina. Česká móda 1940-1970: zrcadlo doby, Praha 2000. info
- L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
- neurčeno
- L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
- MC DOWEL, Colin: Fashion Today, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998, ISBN -10: 0714843342, ISBN-13: 978-0714843346
- BORELLI, Laird : Fashion illustrations by fashion designers, 2008, ISBN-10: 050051397X ISBN-13: 978-0500513972
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2021/DSCZ202