DSDZY11 Světlo mimo divadelní kontext I

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
MgA. Vladimír Burian (přednášející)
Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům základy světelného designu v jiných oborech než je scénická tvorba a tím rozšířit možnosti dalšího studia a budoucího uplatnění.
V intenzivních 3 denních blokových seminářích s profesionály získávají studenti základy světelného designu v následujících oblastech:
Semestr I: Events a koncerty
Semestr II: Architektura
Semestr III: Výstavnictví
Semestr IV: Film

V zimním semestru prvního ročníku se seminář Světlo mimo divadelní kontext zabývá světelným designem v oblasti „events“ a koncertů a je veden ve spolupráci s profesionálem v oboru Janem Šušklebem.
Třídenní rozsah semináře umožňuje detailní vhled do metodologie a poskytuje příležitost si prakticky vyzkoušet používané technologie.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude mít student dostatečné základy pro případný další rozvoj v dané oblasti světelného designu, ať už půjde o specializované studium nebo pracovní stáž.
Bude mít základy metodologie, práce s technologiemi (hardware i software) a názvosloví.
Osnova
  • Tématem prvního bloku jsou "Events" a koncerty, lektorem je MgA. Jan Šuškleb.
  • Blok se věnuje:
  • 1) Metodám práce v dané oblasti
  • - jednotlivé fáze tvůrčího procesu
  • - způsoby prezentace, používané prostředky (analogové i digitální)
  • - struktura tvůrčího týmu, kompetence a povinnosti light designéra
  • - modelový časový harmonogram projektu
  • 2) Základům technických znalostí a dovedností nutných pro práci v oboru
  • - používané světelné technologie, jejich základní vlastnosti a kritéria výběru
  • - vizualizační a výpočetní programy
  • 3) Příkladům projektů z praxe a jejich rozboru
  • 4) Možnostem dalšího studia a profilu uchazeče o takové studium
  • 5) Možnostem uplatnění v oboru
  • 6) Doporučené literatuře k samostudiu
Literatura
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Entertainment - Second Edition. :Focal Press. info
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • MOODY, James - DEXTER, Paul. Concert Lighting, The Art and Business of Entertainment Lighting. Boca Raton: CRC Press, 2016.
  • HOLDING, Eric. Staged Architecture, The Work of Mark Fisher. Hoboken: Wiley, 2000.
  • LARMANN, Ralph. Stage Design Emotions. Bergkirchen: PPV Medien GmbH, 2010.
  • SCHILLER, Brad. The Automated Lighting Programmer Handbook, 3rd edition. Waltham: Focal Press, 2016.
  • CADENA, Richard. Electricity for the Enterntainment Electrician and Technician, 2nd edition. Waltham: Focal Press, 2014.
  • SCOATES, Christopher. Bullet Proof ... I Wish I Was: The Lighting & Stage Design of Andi Watson. San Francisco: Chronicle books, 2011.
  • HONS ŠUŠKLEB, Jan. Aplikovaný lighting design. 2010. info
Výukové metody
Blokový seminář s profesionálem v oboru
Metody hodnocení
Zápočet je udělen za účast na semináři v celé jeho délce.
Navazující předměty
Informace učitele
Pořadí jednotlivých témat se může měnit v závislosti na možnostech odborníků. Pomůcky budou definovány pro každý seminář zvlášť.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.