DSCZ509 Světelný koncept

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
MgA. Tomáš Příkrý (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:00 ucebna_C, Po 17:00–17:45 ucebna_C, Po 18:00–18:45 ucebna_C a každé sudé pondělí 16:15–17:00 17, každé sudé pondělí 17:00–17:45 17
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu pro divadelní představení, od prvních rešerší po konečnou realizaci. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a realizovat koncepci světelného designu scénického projektu
- vytvořit světelný plán, scénář světelných změn a další dokumentaci nutnou k realizaci světelného designu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem inscenace
Osnova
  • Týden 1: Úvod do tvůrčího procesu ve světelném designu. Analýza tématu a rešerše. Praktické cvičení 1: Moodboard, skicy, text a jejich prezentace.
  • Týden 2: Prezentace konceptu v rámci tvůrčího týmu. Prostředky a jazyk.Praktické cvičení 2: Rozbor videí a obrazových materiálů, popis světelných situací a změn.
  • Týden 3: Kritéria výběru svítidel a jejich umístění. Praktické cvičení 3: Typy a směry světel, práce se školním modelem.
  • Týden 4: Kritéria výběru barev, práce s materiálem. Praktické cvičení 4: Barvy a jejich míchání (školní model).
  • Týden 5: Praktické cvičení 5: Světlo a materiál (školní model, materiotéka).
  • Týden 6: Schematický plán světelného designu, zkoušky v modelu a jejich dokumentace. Praktické cvičení 6: Mini light design project (práce ve školním modelu).
  • Týden 7: Technické požadavky a technická dokumentace. Praktické cvičení 7: Technická specifikace modelového projektu.
  • Týden 8: Cuelist/scénář světelných změn, storyboard. Praktické cvičení 8: Scénář světelných změn a storyboard.
  • Týden 9: Lightplot, pravidla kreslení světelného plánu a možné techniky a softwary. Případová studie: Romeo Castelluci: Orfeo et Euredice v La Monnaie v Bruselu.
  • Týden 10: Práce v prostoru. Světelná zkouška a její příprava.
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem
  • Týden 12: Diskuze s odborníkem
  • Týden 13: Praktické cvičení 5: Autoportrét.
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literatura
    doporučená literatura
  • Keller, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006. info
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    neurčeno
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • GILETTE, Jean Michael – McNAMARA, Michael. Designing with Light: An Introduction to Stage Lighting. NYC: McGraw-Hill Education, 2013.
  • WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visalizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
  • HART, John. The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation. Waltham: Focal press, 1998.
  • THOMAS, James. Script Analysis for Actors, Directors, and Designers. Waltham: Focal Press, 2014.
  • PILBROW, Richard. Stage Lighting Design, The Art, The Craft, The Life. London: Nick Hern Books, 2008.
  • OFFORD, John. Lighting for "Romeo and Juliet": Patrick Woodroffe at Vienna State Opera. Cambridge: Entertainment Technology Press Ltd, 2002.
  • ABULAFIA, Yaron. The Art of Light on Stage, Lighting in Contemporary Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2016.
  • BABAK, Ebrahimian. Theatre Design, Behind the Scenes with the Top Set, Lighting and Costume Designers. Hove: RotoVision SA, 2006.
Výukové metody
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Metody hodnocení
1) Posluchač odevzdá minimálně tři detailně vypracované dokumenty, které odpovídají třem různým fázím tvůrčího procesu světelného designu (např. moodboard/storyboard/plánek nebo skicy/technické výkresy/model nebo specifikaci/vizualizaci/light-plot). Tato dokumentace se může vztahovat k praktickému projektu, k projektu v rámci předmětu From Page to Stage, ke klauzurní práci, případně k projektu uskutečňovanému mimo školní kontext. 2) 80% účast
Navazující předměty
Informace učitele
Pomůcky (škola): model scény, modelová svítidla, kontrolní systém, materiotéka (školní , částečně vytvořená studenty)
Pomůcky student: PC s grafickými a vizualizačními softwary (AutoCAD Student version, Adobe Creative Suite, Sketch-up, Wysiwyg, MA 3D a pod.), výtvarné pomůcky dle aktuální potřeby.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.