DIFA:DSCZ401 Stage design I - Course Information
DSCZ401 Stage design I
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:00–12:45 poc_ucebna, Tue 12:45–13:30 poc_ucebna
- Prerequisites (in Czech)
- Předešlé studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia (výuky předmětu) v prvním semestru MgA studia je seznámit studenta se vzájemným dopadem sociokulturních vlivů divadelního a veřejného prostoru v prostředí střední a severní Evropy. Základní úlohou je vytrénovat studenta k citlivému vnímání zdrojů, které se nacházejí v předloze a ke schopnosti vnímání jak situací vyslovených v textu, ale také k situaci za jaké daná předloha vznikla. Téma výuky se soustředí na prostorovou tvorbu na území německy mluvících zemí, Polska a Skandinávie a jejich interpretačních trendů od dob moderny až do současnosti. Úlohou studenta je zmapovat roli divadla – scénografie – prostorové tvorby – interpretace jako sociokulturního činitele a jeho interakce v daném prostředí. Student prakticky zkoumá, na základě teoretické přípravy a asistence školitele kreativní postupy, odvíjející se ze zadaného tématu – modifikuje ekvivalentní postupy v našem (domácím) prostředí a zkoumá jejich dopad. Zpracování tématu se odvíjí od konkrétního textového, či tematického zadání. Student má za úkol zpracovat vedle již osvojeného praktického přístupu, novou metodologii manipulace s veřejným prostorem jako samostatným politikem. Zásadním tématickými okruhy jsou identita prostoru, ideologie a mytologie prostoru a identifikace s prostorem. Prostor jako politikum. Domácí-cizorodé. Viralita prostoru. Prostor konkrétní – virtuální. Geoklimatické vlivy na vnímání a interpretování autora. Kulturně historické aspekty/ rozdíly ve vnímání klasických žánrů na základě geografického, náboženského a kulturního začlenění. Kulturní kontinuita. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru. - Syllabus (in Czech)
- Časová struktura výuky s tím, že se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.,2. týden: četba původního textu / předlohy
- 2.,3. týden: ilustrace + asociativní četba
- 1.,4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
- 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
- 6.,8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
- 9.,10. týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12.,13. týden: výroba makety + příprava prezentace
- 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 80% docházky, 1.pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení 2.Student odevzdá na konci semestru výtvarný (scénografický projekt), doplněný písemnou studií (esejem), technickou dokumentaci 3.Účast/ spolupráce na externím divadelním projektu ve funkci asistent výtvarníka na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DSCZ401