DSCZ401 Stage design I

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 poc_ucebna, Tue 12:45–13:30 poc_ucebna
Prerequisites (in Czech)
Předešlé studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia (výuky předmětu) v prvním semestru MgA studia je seznámit studenta se vzájemným dopadem sociokulturních vlivů divadelního a veřejného prostoru v prostředí střední a severní Evropy. Základní úlohou je vytrénovat studenta k citlivému vnímání zdrojů, které se nacházejí v předloze a ke schopnosti vnímání jak situací vyslovených v textu, ale také k situaci za jaké daná předloha vznikla. Téma výuky se soustředí na prostorovou tvorbu na území německy mluvících zemí, Polska a Skandinávie a jejich interpretačních trendů od dob moderny až do současnosti. Úlohou studenta je zmapovat roli divadla – scénografie – prostorové tvorby – interpretace jako sociokulturního činitele a jeho interakce v daném prostředí. Student prakticky zkoumá, na základě teoretické přípravy a asistence školitele kreativní postupy, odvíjející se ze zadaného tématu – modifikuje ekvivalentní postupy v našem (domácím) prostředí a zkoumá jejich dopad. Zpracování tématu se odvíjí od konkrétního textového, či tematického zadání. Student má za úkol zpracovat vedle již osvojeného praktického přístupu, novou metodologii manipulace s veřejným prostorem jako samostatným politikem. Zásadním tématickými okruhy jsou identita prostoru, ideologie a mytologie prostoru a identifikace s prostorem. Prostor jako politikum. Domácí-cizorodé. Viralita prostoru. Prostor konkrétní – virtuální. Geoklimatické vlivy na vnímání a interpretování autora. Kulturně historické aspekty/ rozdíly ve vnímání klasických žánrů na základě geografického, náboženského a kulturního začlenění. Kulturní kontinuita. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.
Syllabus (in Czech)
  • Časová struktura výuky s tím, že se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.,2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2.,3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.,4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.,8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.,10. týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.,13. týden: výroba makety + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 80% docházky, 1.pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení 2.Student odevzdá na konci semestru výtvarný (scénografický projekt), doplněný písemnou studií (esejem), technickou dokumentaci 3.Účast/ spolupráce na externím divadelním projektu ve funkci asistent výtvarníka na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DSCZ401