DIFA:DMAZ101 Herectví I - Informace o předmětu
DMAZ101 Herectví I
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 0/12/3. 8 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
MgA. Dalibor Buš (přednášející)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
MgA. Eva Ventrubová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Oxana Smilková
Ateliér muzikálového herectví Doda Gombára – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér muzikálového herectví Doda Gombára – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DMAZ101/FD: Út 12:00–12:45 202, Út 12:45–13:30 202, Út 14:30–15:15 202, Út 15:15–16:00 202, Út 16:15–17:00 202, P. Nadaud
DMAZ101/CH: Út 14:30–15:15 203, Út 15:15–16:00 203, Út 16:15–17:00 203, Út 17:00–17:45 203, Út 18:00–18:45 203, St 10:15–11:00 203, St 11:00–11:45 203, St 16:15–17:00 203, St 17:00–17:45 203, St 18:00–18:45 203, Čt 14:30–15:15 203, Čt 15:15–16:00 203, A. Bergman, J. Štvrtecká - Kaločová, E. Ventrubová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Fyzické divadlo (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- • Iniciace hercova těla a psychiky jakožto nástroje umělecké tvorby
• Uvolnění toku fantazie směřující k přirozené jevištní existenci
• Osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení a jednání
• Překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
• Vstup do problematiky vnější a vnitřní herecké abecedy
• Rozvíjení partnerského a skupinového cítění
• Seznámení se základy umělecké etiky a disciplíny - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• spolupráce s pedagogem na uvolňování a rozvíjení svého uměleckého potenciálu
• základního partnerského cítění a spolupráce
• dodržovat pravidla pracovní disciplíny. - Osnova
- Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
- Specializace Činoherní herectví
- Ateliér doc. Bergmana
- „Každodenní cvičení“ - rozvoj základních mechanismů lidského chování a jednání v podmínkách umělé jevištní skutečnosti „nekaždodenní cvičení“ - rozvoj specifických předpokladů a zákonitostí jevištního výrazu (Mejercholdova biomechanika) „Karlíkova psychosomatická cvičení“ – rozvoj osobnostně podmíněné specificky herecké imaginace.
- Ateliér doc. Riegera
- Cvičení na:
- • iniciaci hercova těla a psychiky
- • uvolnění toku fantazie
- • přirozenou jevištní existenci
- • osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení, jednání
- • překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
- • vnější a vnitřní hereckou abecedu
- • partnerské a skupinové cítění
- • disciplínu
- Ateilér doc. Smilkové
- - Poznávání sebe sama jako materiál pro hereckou tvorbu (psychiky, energie a duchovna)
- - zpracování estetického kritéria – vkusu a sebereflexe
- - herecký trénink (příprava vybavenosti fyzické, rytmické, energetické, hlasové a osobní pro hereckou tvorbu a projev osobnosti. Vytvoření vlastního rituálu ke každé roli.)
- Ateliér doc. Dostálka
- - improvizace
- - uvolnění toku fantazie
- - partnerské a situační cítění
- - překročení privátního „já“
- - základní herecké výrazové prostředky
- Specializace Muzikálové herectví
- doc. Talpová
- Herecká cvičení Rozvíjení fantazie, imaginace. Jednání v základních hereckých situacích. Osvojování si základních hereckých výrazových prostředků. Vnitřní motivace.
- Mgr. Štěpán
- 1) základní pojmy herecké práce
- 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
- 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
- 4) hledání principů tvořivé hravosti
- 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
- 6) dialog - základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
- 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
- MgA. Zetel
- • kolektivní cvičení na koncetraci, pozornost, souhru a vnímání prostoru
- • cvičení na tělesné uvolnění a práci s tonusem
- • rytmická cvičení s hudbou
- Specializace Fyzické divadlo
- Během výuky je opakovaně kladena otázka týkající se významů pohybů a jejich potencionálu k vyprávění: jaké znaky a významy objevíme, když necháme stranou verbální komunikaci. Opíráme se prakticky o hru s maskou, o analýzu pohybu, kterou provedl Rudolf von Laban (především The Mastery of Movement) a Etienne Decroux (Paroles sur le mime), a také o některé aspekty praktik a myšlenek Michaila Čechova. Prohlubujeme spojitosti mezi základními estetickými a symbolickými aspekty světa, mezi výtvarným uměním, poezií a jevištním pohybem, který klademe před mluvu. Budujeme u studenta tzv. neutrální stav těla. Postupně se přibližujeme k otázce budování postav v úzké spojitosti s předmětem, který se věnuje hře s maskou (Divadlo Masek). Budeme se zabývat vztahem s objektem jako výtvarným prvkem. V rámci improvizace a její analýzy kultivujeme u studenta dramatické cítění (práce s impulzy, s danými vztahy a hierarchií – statusem – mezi herci, a se základní situací). V rámci předmětu studenti získají společnou metodu pro rozcvičení a soustředění se.
- Výukové metody
- cvičení
- Metody hodnocení
- Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2020/DMAZ101