DMAZ101 Herectví I

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
0/12/3. 8 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Aleš Kohout (přednášející)
doc. Oxana Smilková (přednášející)
doc. Mgr. Sylva Talpová (přednášející)
Garance
doc. Oxana Smilková
Ateliér muzikálového herectví Doda Gombára – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér muzikálového herectví Doda Gombára – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DMAZ101/CINOHRA: Po 17:00–20:00 203, St 12:00–18:00 203, O. Smilková
DMAZ101/MUZIKAL: Út 10:15–13:30 122, St 14:30–17:45 122, Čt 16:15–19:30 122, A. Kohout, S. Talpová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• Iniciace hercova těla a psychiky jakožto nástroje umělecké tvorby
• Uvolnění toku fantazie směřující k přirozené jevištní existenci
• Osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení a jednání
• Překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
• Vstup do problematiky vnější a vnitřní herecké abecedy
• Rozvíjení partnerského a skupinového cítění
• Seznámení se základy umělecké etiky a disciplíny
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• spolupráce s pedagogem na uvolňování a rozvíjení svého uměleckého potenciálu
• základního partnerského cítění a spolupráce
• dodržovat pravidla pracovní disciplíny.
Osnova
  • Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
  • Specializace Činoherní herectví
  • Ateliér doc. Bergmana
  • „Každodenní cvičení“ - rozvoj základních mechanismů lidského chování a jednání v podmínkách umělé jevištní skutečnosti „nekaždodenní cvičení“ - rozvoj specifických předpokladů a zákonitostí jevištního výrazu (Mejercholdova biomechanika) „Karlíkova psychosomatická cvičení“ – rozvoj osobnostně podmíněné specificky herecké imaginace.
  • Ateliér doc. Riegera
  • Cvičení na:
  • • iniciaci hercova těla a psychiky
  • • uvolnění toku fantazie
  • • přirozenou jevištní existenci
  • • osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení, jednání
  • • překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
  • • vnější a vnitřní hereckou abecedu
  • • partnerské a skupinové cítění
  • • disciplínu
  • Ateilér doc. Smilkové
  • - Poznávání sebe sama jako materiál pro hereckou tvorbu (psychiky, energie a duchovna)
  • - zpracování estetického kritéria – vkusu a sebereflexe
  • - herecký trénink (příprava vybavenosti fyzické, rytmické, energetické, hlasové a osobní pro hereckou tvorbu a projev osobnosti. Vytvoření vlastního rituálu ke každé roli.)
  • Ateliér doc. Dostálka
  • - improvizace
  • - uvolnění toku fantazie
  • - partnerské a situační cítění
  • - překročení privátního „já“
  • - základní herecké výrazové prostředky
  • Specializace Muzikálové herectví
  • doc. Talpová
  • Herecká cvičení Rozvíjení fantazie, imaginace. Jednání v základních hereckých situacích. Osvojování si základních hereckých výrazových prostředků. Vnitřní motivace.
  • Mgr. Štěpán
  • 1) základní pojmy herecké práce
  • 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
  • 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
  • 4) hledání principů tvořivé hravosti
  • 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
  • 6) dialog - základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
  • 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
  • MgA. Zetel
  • • kolektivní cvičení na koncetraci, pozornost, souhru a vnímání prostoru
  • • cvičení na tělesné uvolnění a práci s tonusem
  • • rytmická cvičení s hudbou
  • Specializace Fyzické divadlo
  • Během výuky je opakovaně kladena otázka týkající se významů pohybů a jejich potencionálu k vyprávění: jaké znaky a významy objevíme, když necháme stranou verbální komunikaci. Opíráme se prakticky o hru s maskou, o analýzu pohybu, kterou provedl Rudolf von Laban (především The Mastery of Movement) a Etienne Decroux (Paroles sur le mime), a také o některé aspekty praktik a myšlenek Michaila Čechova. Prohlubujeme spojitosti mezi základními estetickými a symbolickými aspekty světa, mezi výtvarným uměním, poezií a jevištním pohybem, který klademe před mluvu. Budujeme u studenta tzv. neutrální stav těla. Postupně se přibližujeme k otázce budování postav v úzké spojitosti s předmětem, který se věnuje hře s maskou (Divadlo Masek). Budeme se zabývat vztahem s objektem jako výtvarným prvkem. V rámci improvizace a její analýzy kultivujeme u studenta dramatické cítění (práce s impulzy, s danými vztahy a hierarchií – statusem – mezi herci, a se základní situací). V rámci předmětu studenti získají společnou metodu pro rozcvičení a soustředění se.
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.