DHAZ209 Divadelní seminář II

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
doc. Oxana Smilková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 18:00–18:45 105, Čt 18:45–19:30 105
Předpoklady
Absolvování: DHAL110 Divadelní seminář I.
Docházka do hodin: DHAZ201 Herecká tvorba.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe oboru.
Rozšiřování znalostí a orientace v pedagogických metodách vycházejících ze Systému K. S. Stanislavského - pracuje se především s učebnicí Declana Donnellana. Schopnost používání poznatků při sebereflexi vlastní herecké práce.
Seznamování s dalšími hereckými metodami, divadelními koncepcemi a uměleckými programy v jejich historickém kontextu.
Výstupy z učení
Rozvinutí schopností teoretické reflexe oboru.
Rozšíření znalostí a orientace v pedagogických metodách vycházejících ze Systému K. S. Stanislavského - pracuje se především s učebnicí Declana Donnellana. Schopnost používání poznatků při sebereflexi vlastní herecké práce.
Seznámení s dalšími hereckými metodami, divadelními koncepcemi a uměleckými programy v jejich historickém kontextu.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře ve třetím semestru je práce ve dvou liniích. V prvé jde o podrobné studium učebnice Declana Donnellana Herec a jeho cíl. Postupuje se formou komentovaných referátů.
  • Ve druhé studenti pomocí referátů seznamují své spolužáky se svými osobními postřehy a obsahy knih, které si vybrali z doporučené literatury. Používá se upravený seznam literatury doporučené ke Státní závěreční zkoušce z Teorií a metod herecké tvorby (přibližně sto titulů), který je pro názornost rozčleněn do čtyř kategorií: Herecké metody; Životopisy; Historické přehledy a Umělecké programy, eseje a studie.
  • Součástí semináře jsou písemné reflexe specifických oddílů výuky a reflexe celého semestru. V ak. roce 2015/16 to byl workshop s Brianem Caspe (Meisnerova technika) a studijní pobyt v Berlíně (návštěva divadelních představení).
Literatura
    povinná literatura
  • Donnellan, Declan: Herec a jeho cíl. Brkola, Praha 2007. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, písemná práce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.