DABZX05 Metody filmové narace

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Štěpán Hulík (přednášející)
Garance
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Tvořivé narativní schopnosti, autorská důslednost, schopnost reflektovat a účinně zapracovávat dramaturgické poznámky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cesta od prvotního nápadu až k finálnímu filmovému scénáři jako nekončící proud tvůrčí nejistoty, hledání a otázek. Podle čeho poznat dobrý námět pro film? Jak takový námět vypadá, co musí obsahovat a jaké nároky splňovat? Jak o něm přemýšlet, abychom z něj dokázali vytěžit sto stran intenzivního příběhu, který bude moct vyprávět filmová kamera? Jak vytvořit plastické charaktery, přes které tento příběh budeme tlumočit divákovi, jak tyto postavy učinit uvěřitelnými a jak proniknout do tajemství filmového dialogu? A v neposlední řadě - podle čeho poznat, jaké téma nám náš příběh vlastně nabízí a jak toto téma předat ve srozumitelné a přitom zábavné podobě divákům?
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen kvalitně a důsledně rozvíjet vybrané téma směrem od námětu k první verzi scénáře hraného filmu, případně série.
Osnova
  • Koncepce pro 1. roč. Bc. studia: Prostřednictvím analýzy scénářů z autorské tvorby pedagoga jsou studenti konfrontováni s konkrétními otázkami a problémy, které při scénáristické práci vyvstávají. Následně jsou předložené texty porovnávány s jejich filmovým zpracováním a znovu analyzovány v novém kontextu. Inspirováni těmito konkrétními příklady z praxe poté studenti pod vedením pedagoga procházejí jednotlivými fázemi příprav/ vzniku filmového scénáře. Poznávají pravidla konstrukce příběhu a výstavby filmového charakteru včetně tvorby dialogů. Koncepce pro 2. roč. Bc. studia: Studenti pracují na adaptačním úkolu na literární předlohu dle vlastního výběru. Volbu předlohy, ideálně povídky do rozsahu 20 normostran, konzultují s pedagogem. Cílem je vybrat literární předlohu skýtající dostatek potenciálu pro převod do filmového jazyka. Studenti pak ve spolupráci s pedagogem řeší adaptační problematiku zvolené látky a osvojují si adaptační postupy při převodu literárního díla do filmové řeči. Rozborem výrazových prostředků použitých v adaptovaném textu poznávají studenti metody a postupy zvolené původním autorem. Analýza těchto postupů i originálních autorských voleb umožňuje studentům nahlédnout do nitra tvůrčího procesu, z něhož mohou načerpat informace a inspiraci pro vlastní autorské úsilí. Další fází práce je pak hledání adekvátních prostředků k vyjádření tématu a poetiky literárního díla prostřednictvím filmových obrazů, dialogů a střihu. Studenti vytvářejí nejdříve filmový treatment a předkládají zamýšlenou koncepci postav/ charakterů. Následně pak, po konzultacích a připomínkování předložených materiálů pedagogem, předložený treatment rozepisují do scénáře. Ten by měl být před koncem letního semestru doveden minimálně do první verze. Souběžně s tímto základním úkolem jsou studentům průběžně zadávána k nastudování vybraná literární díla a jejich filmové adaptace. Ty jsou následně podrobeny společnému rozboru za účasti všech studentů a pedagoga. Koncepce pro 3. roč. Bc. studia Studenti jsou po konzultacích s pedagogem vedeni k výběru skutečné historické události nebo reálné historické osobnosti, kolem které budují filmový příběh. Procházejí jednotlivými fázemi přípravy celovečerního scénáře: námět, treatment, finální scénář. Výběr není předem nijak omezen, studenti jsou však primárně motivováni k tomu, aby si vybírali námět, u něhož bude potenciál pro realizaci v omezených podmínkách domácí kinematografie. Cílem je, aby studenti ve zvolené látce/ postavě nalezli téma, které je osobně zajímá a které má – v ideálním případě – potenciál zaujmout i mimo omezený okruh akademické půdy. Jednotlivé fáze práce jsou průběžně konzultovány s pedagogem. Koncepce pro navazující Mgr. studium Studenti se pod vedením pedagoga věnují kultivaci látky zvolené v rámci 3. roč. Bc. studia. Ambicí je vytvoření kompaktního, obsahově i formálně přesvědčivého celovečerníhoscénáře, který budou moci studenti nabídnout budoucím producentům či dalším potenciálním spolupracovníkům.
Literatura
  • Carriére, J. C. Vyprávět příběh. 1. vyd. Praha: Národní filmový archív, 1995. Císař, J. Základy dramaturgie: I. Situace. 3. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2003. info
  • Francois Truffaut: Rozhovory s Hitchcockem. info
  • FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
  • LUMET, Sidney. MakingMovies. New York: VintageBooks, 1995. ISBN: 0-679-75660-4
Výukové metody
Seminář, dramaturgická diskuze, reflexe, vlastní autorská tvorba.
Metody hodnocení
zápočet na základě aktivní účasti na seminářích, konzultacích a na základě scenáristického textu dle dohodnutých intencí
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.