DIFA:DAAZX65 Psychologie - Informace o předmětu
DAAZX65 Psychologie
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Magdaléna Lípová (přednášející) - Garance
- Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DAAZX65/CR: Pá 12:00–12:45 106, Pá 12:00–12:45 407, Pá 12:45–13:30 407, Pá 12:45–13:30 106, Pá 14:30–15:15 407, Pá 15:15–16:00 407, L. Hornová
DAAZX65/DD: Pá 12:00–12:45 106, Pá 12:00–12:45 407, Pá 12:45–13:30 407, Pá 12:45–13:30 106, Pá 14:30–15:15 407, Pá 15:15–16:00 407, L. Hornová
DAAZX65/SC: každé liché pondělí 10:15–11:00 uc_C, každé liché pondělí 11:00–11:45 uc_C, M. Lípová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem je prohloubení komunikačních dovedností, psycho-hygienckých návyků a sebereflexe na základě osvojení si teoretických a teoreticko-praktických znalostí v oblasti psychologie osobnosti a základů psychopatologie. Na základě seznámení se základními sociálními experimenty student získá zvídavost k otázkám fungování a struktury osobnosti a zároveň podklady pro sebereflexi. Bude seznámen s vybranými teoriemi osobnosti a zároveň se základy patologie, jak o nich jednotlivé teorie přemýšlí. Studentům bude nabídnut prostor pro reflexi, jak setrvávání v rámci konkrétních teorií určuje/limituje naši komunikaci, jaké komunikační pasti vytváří, případně jak je možné na ně reflektovat. Zároveň budou studentům představeny možnosti psychohygieny vyplývající z jednotlivých teorií osobnosti. Na závěr budou studenti seznámeni s možnostmi využití sebereflexe jako zdroje dat pro kvalitativní, akční a „practitioner“ výzkum.
- Osnova
- 1 Seznámení s oborem, motivace pro studium oboru: komunikace, sebereflexe a psychohygiena-představení konceptu výuky. Konepty well-being a mindfulness. Praktická cvičení. 2 Seznámení se základními sociálními experimenty, otevření podnětů k sebereflexi. Nature vs. Nurture dilema, jeho vliv na naši komunikaci, sebereflexi a psychohygienu. Praktická cvičení. 3 Teorie sociálního učení. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z teorie sociálního učení. Praktická cvičení. 4 Více-faktorové teorie osobnosti. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z více-faktorových teorií osobnosti. Praktická cvičení. 5 Teorie celoživotního vývoje (Erickson, Havighurst, Kohlberg, Gilligenová) Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z teorie celoživotního vývoje osobnosti. Praktická cvičení. 6 Hlubinné teorie osobnosti. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z hlubinných teorií osobnosti. Praktická cvičení. 7 Transakční analýza. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z transakční analýzy. Praktická cvičení. 8 Rogersova sebeaktualizační tendence. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z PCA. Praktická cvičení. 9 Gestalt pojetí self. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z Gestalt přístupu. Praktická cvičení. 10 Narativní přístup k self. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z narativního přístupu k self. Praktická cvičení. 11 Teorie dialogického self (Herman). Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z teorie dialogického self. Praktická cvičení. 12 Jak porozumět řeči svého těla. Praktická cvičení. 13 Co je to výzkum. Psychohygienická role výzkumu. Sebereflexe jako zdroj dat v současném výzkumu. Závěrečné shrnutí, utřídění získaných poznatků a dovedností. Fixace dobré praxe.
- Literatura
- Drapela,V.(2011) Přehled teorií osobnosti. Portál.-vybrané kapitoly
- Puddicombe, A. (2015) Ukliďte si v hlavě, Portál.
- From, E. (2016) Umění být. Portál.
- Výukové metody
- Přednáška. Seminář. Prožitková cvičení.
- Metody hodnocení
- Ústní zkoušení + analýza výsledků činnosti studenta v semináři.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2020/DAAZX65