DIFA:DDVZ104 Seminář dramaturgie a režie v - Informace o předmětu
DDVZ104 Seminář dramaturgie a režie v DaV
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 0/2/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Ondřej Klíč (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–16:00 4
- Předpoklady
- Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Úvod do dramatické výchovy, Úvod do teorie divadla, Seminář k teorii divadla, Dějiny světového divadla, Společná praxe
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Absolvent předmětu: Rozumí tomu, co je náplní práce dramaturga a režiséra při tvorbě s amatérským souborem. Pojmenovává využitelnost dovedností dramaturga a režiséra pro absolventa ateliéru Divadlo a Výchova. Dokáže najít, formulovat a udržet Nosnou myšlenku díla. Zná a vysvětlí základní pojmy z oblasti dramaturgie a režie. Analyzuje dramatické a jiné texty. Ovládá různé typy práce s textem a úpravy směřující k divadelnímu představení. Upravuje text pro různé příležitosti. Připraví text pro zkoušení popř. první čtenou zkoušku. Seznamuje se s prací dramaturga při zkoušení představení. Navrhuje dodatečné úpravy. Zvizualizuje nápady, texty, náměty, pocity.... Zkouší pracovat v týmu dramaturg, režisér. Osvojuje si způsob dramaturgického myšlení. Nahlíží podstatu dějů. Nachází souvislosti. Zná techniky, které podporují amatérského herce při vytváření i prezentaci představení.
- Výstupy z učení
- Znát a vysvětlit základní pojmy z dramaturgie a režie. popsat činosti, které dramaturg i režisér vykonává při specifické práci s amatérským hercem.
- Osnova
- - Práce s různými druhy textů. - Analýza textů různých žánrů. - Tvorba vlastních textů. - Převádění textů na jeviště a následná reflexe. - Vizualizace nápadů, námětů, textů, pocitů... - Hledání podpůrných technik pro amatérské herce.
- Literatura
- Josková, Z. K dramaturgii dětských divadelních souborů. In Horáková, E. - Provazník, J. Listování Kaplickou čítankou.Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1974 - 1984. ÚKVČ, Praha 1985.
- Machková, E. Dramatizace aneb Chvála dětské literatury. In Amatérská scéna XVI, 1979, č.12.
- Scherhaufer, P. Čítanky z dějín divadelnej režie I,II,III,IV
- Machková, E. Dramatika pro děti. Ústí nad Labem: KKVS, 1983.
- Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: DAMU, 2000.
- Doporučený film: Al pacino Richard III : USA, 1996 – K tématu dramaturgický výzkum
- Císař, Jan: Základy dramaturgie Situace. Praha Damu 1999
- Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009.
- Brook, P., Pohyblivý bod. Praha, Studio Ypsilon, 1996
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Ústní zkouška, písemná práce
* Letní semestr
Ústní zkouška, písemná práce
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2019/DDVZ104