DIFA:DSCZ209 Symbolika ve filmu - Informace o předmětu
DSCZ209 Symbolika ve filmu
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:30–18:00 UCEBNA_2
- Předpoklady
- EVER( DSCL209 Symbolika ve filmu )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga. - Výstupy z učení
- Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (základní symboly v návaznosti na aplikované vedlejší pomocné vědy [heraldika atd.]);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce/zadání;
- pochopit symboliku kritických míst mýtu na ose příběhu z probírané látky/zadání. - Osnova
- Symbolika
1. Lidské tělo a astrologické symboly.
2. Hlavice lodí, templářský praporec - geneze symbolu, biskupská berla.
3. Vesica piscis, mandorla, ansata crux, říšské jablko.
4. Konstrukce astrologických planetárních symbolů (původ základních symbolů), planety a původ chirologie, symbolika žehnající ruky.
5. Ezechielovo kolo. 10 znamení zodiaku a přidání 2 nových znamení.
6. Hvězdná anatomie člověka. Adam jako celý člověk a problém individuace.
7. Egyptská Maria, Dračí hlava a Dračí ocas.
8. Sigma. – 3S. – 7 dílů. Vznik barev.
9. Symboly křesťanské Trojjedinosti. Ich dien - Lilie - Tři pera. Šípy, hřeby, špice (Šin).
10. ΙΧΘΥΣ. Iesous Chrestos. Sumerský kaduceus. Indický kaduceus. Kaduceus řecký.
11. Hermův kaduceus (Šin. Oheň. – Alef. Vzduch. – Mem. Voda.) Tři alchymické principy.
12. Průnik do heraldiky: planety, kožešiny, tinktury (barvy), kovy.
13. Závěr.
- Symbolika
- Literatura
- Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
- Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
- Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 - Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy probraných témat spolu se soustavným sledováním výkonu studentů.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2018/DSCZ209