DIFA:DSCZ111 Symbolika - Informace o předmětu
DSCZ111 Symbolika
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 15:00–16:30 UCEBNA_2
- Předpoklady
- EVER( DSCL111 Symbolika )
Všeobecné znalosti a přehled v umění. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta se zpracováním symbolů v mytologických a pohádkových motivech v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti mýtů a pohádek.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k interpretaci obsahu a symboliky probíraných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající literární i odborná díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Výstupy z učení
- Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání;
- umět vyložit symbolické postupy použité v probírané látce/zadání;
- pochopit symboliku kritických míst na ose příběhu z probírané látky/zadání. - Osnova
- Autoportrét na pozadí individuálně zvolené pohádky.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických pohádek a mýtů i soudobých literárních děl domácích i mezinárodních a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Autoportrét na pozadí individuálně zvolené pohádky.
- Literatura
- doporučená literatura
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
* přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskusní metody - Metody hodnocení
- Zápočet na základě docházky
- Informace učitele
- http://www.horus.cz/WProclamatio/
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2018/DSCZ111