DRTZ412 Audiovizuální propaganda

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 14:30–16:00 408
Předpoklady
EVER ( DRTL412 Audiovizuální propaganda )
Základní znalosti z dějin světového a českého filmu - absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v I. a II.ročníku RTDS.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy. Důraz je kladen na situaci Československa a Česka v mezinárodním kontextu. Příklady propagandistických děl a jejich rozbor.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen - rozeznat hlavní vývojové periody audiovizuální propagandy, rozlišit totální a totalitní propagandu, - rozpoznat informaci a manipulativní propagandu, - poznat propagandistické postupy směřující k totalitarismu, - seznámí se se základními společenskými podmínkami a postupy manipulace, - propagandistické techniky omezené dostupnosti informací, dezinterpretace skutečnosti a výroby dezinformací, předpoklady jejich uvěřitelnosti, - nastolování agendy a sebepotvrzování, - periodizace vývoje moderní propagandy: a) první světová válka, b) nástup komunismu v SSSR, c) nacistická propaganda, d) protektorátní propaganda a její ohlasy v socialistickém Československu, e) studená válka, f) současná informační válka.
Osnova
  • Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku, anim.film v USA - Colonel Billy Liar aj). Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě - Goebbels jako tvůrce moderní teorie propagandy. Televize v nacistickém Německu; obraz a slovo - zásadní význam komentáře. Československo - rezignace na kontrapropagandu. Filmový zápas v poslední chvíli – hraný film. Nacistická propaganda v Protektorátu - izolace, "klid na práci", zánava. Týdeníky a vznik českého anim.filmu pod německým vedením. Filmové žně – inspirace pro pozdější filmové festivaly pracujících. USA - všechny žánry do boje (komedie - např.Chaplin, muzikály, animovaný film). Studená válka - pokračování izolace a nové využití dezinterpretace, dezinformace, fabrikace. Deformovaný obraz historie jako tvorba nového vědomí historické kontinuity, argument a perspektiva. Nástup televize, tv a film jako nástroje ideologického a politického boje. Tv a film jako součást totalitní manipulace - totalitarismus a násilí. Formy totální propagandy; hraný film, dokument, anim. film a tv žánry jako propagandistické nástroje; proměny audioviz.propagandy - od primitivního tlaku k jemnějším formám subverze. Dezinformace. Rozpad sovětské sféry vlivu, iluze světa bez konfliktů - Česká republika opět mimo dění ve světě. Dezinformace ve válkách 90.let. - Irák 1991, 2003. Funkce médií. Propagandistické války v současnosti – náčrt problematiky. Ruská propaganda v nových médiích a televizi Rossia Today – ustavování nového komplexu s tradičními obsahy.
Literatura
    povinná literatura
  • PTÁČEK,Luboš, KOPAL, Petr a kol. Film a dějiny 6. Post-komunismus. Proměny českého historického filmu po roce 1989. Praha: Casablanca 2016. ISBN 978-80-87292-37-2.
  • FTOREK, Jozef. Manipulace a propaganda: na pozadí současné informační války. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0605-9.
  • KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
  • TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
  • KOPAL, Petr. Film a dějiny: Normalizace. 4. Praha: Casablanca, 2014. ISBN 978-80-87292-26-6.
    doporučená literatura
  • KOPAL, Petr. Film a dějiny. 5. Perestrojka/přestavba. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. ISBN 978-80-87292-33-4.
  • KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
  • ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
  • KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
  • FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
  • BITTMAN, Ladislav. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. Archiv. ISBN 80-204-0843-6.
Výukové metody
Přednáška s ukázkami. Práce s audiovizuálními materiály a na ně navazujícími diskuzemi.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.